Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

5 tips voor veilige digitale gezondheidszorg

© Pixabay
twenty four webvertising bv

Beveiliging is een veelbesproken onderwerp binnen de digitale gezondheidszorg – en dat is geen verrassing. Databeveiliging en privacybescherming zijn cruciale kwesties waar zorgverleners rekening mee moeten houden wanneer ze digitaal communiceren en gegevens uitwisselen.

Tegelijkertijd is het belangrijk om te onthouden dat digitale transformatie een scala aan mogelijkheden biedt die kunnen bijdragen aan een beveiliging die veel robuuster is dan de traditionele telefoongesprekken, brieven en gezichten. We hebben 5 punten op een rij gezet die kunnen bijdragen aan een veiligere digitale gezondheidszorg. 

Gebruikers
Om aan de slag te gaan met beveiligingsroutines, is het van groot belang dat de gebruikte hulpmiddelen eenvoudig zijn en dat medewerkers weten hoe ze deze moeten beheren en gebruiken. Anders bestaat het risico dat ze de hulpmiddelen links laten liggen en kiezen voor minder veilige oplossingen. De experts van Surelock kunnen hierbij helpen. Ze brengen eerst het kennisniveau in kaart en verhogen dit vervolgens, zodat je werknemers in staat zijn om de digitale gezondheidszorg veilig aan te bieden. Lees meer over security awareness bij Surelock en ontdek hoe het je organisatie kan helpen. 

Encryptie 
In veel gesprekken in de gezondheidszorg komen gevoelige en privézaken aan bod. Het is daarom cruciaal dat deze informatie niet toegankelijk is voor onbevoegden. Het is onder andere belangrijk om patiëntgegevens te beschermen. Encryptie helpt hierbij. Door elektronisch verzonden informatie te encrypteren, bijvoorbeeld in videogesprekken of berichten, is deze informatie alleen toegankelijk voor de deelnemende partijen. Met encryptie wordt de rest van de informatie vervormd en onleesbaar, onmogelijk te interpreteren zonder speciale sleutels. 

AVG
Volgens de wet moeten alle patiëntgegevens worden bewaard en verwerkt in overeenstemming met de AVG. Dit betekent onder andere dat persoonsgegevens die niet noodzakelijk bewaard hoeven te worden, na een overeengekomen periode worden verwijderd wanneer het dossier van de patiënt wordt afgesloten. Met de AVG, die in mei 2018 van kracht werd, zijn de regels voor gegevensopslag en persoonlijke integriteit verder aangescherpt. Wie deze overtreedt, riskeert een forse boete. Het is daarom belangrijk dat de systemen en platformen die voor digitale gezondheidszorg worden gebruikt, de zuivering en anonimisering van persoonsgegevens soepel en veilig kunnen afhandelen.

Authenticatie
Een fundamentele maatregel om de beveiliging van digitale gezondheidszorg te verhogen, is ervoor te zorgen dat de communicatie tussen zorgverleners en patiënten binnen het platform geauthenticeerd is. Dit betekent dat gebruikers hun identiteit verifiëren voordat ze contact opnemen met de zorginstelling. Verschillende tools worden in verschillende landen en met verschillende behoeften gebruikt, maar in het Verenigd Koninkrijk kunnen artsen inloggen met werknemersidentificatienummers, terwijl patiënten kunnen inloggen via de NHS. Authenticatie zorgt ervoor dat de juiste personen betrokken zijn bij de communicatie, wat in werkelijkheid niet kan worden geverifieerd tijdens een gewoon telefoongesprek. 

CE-markering
Als een gereedschap of platform een ​​CE-markering heeft, betekent dit dat het voldoet aan de fundamentele veiligheids-, gezondheids- en milieueisen conform de EU-richtlijnen die dit reguleren. CE staat voor Conformité Européenne, wat ‘in overeenstemming met de EU-richtlijnen’ betekent. Lees meer over de vereisten om een ​​product een CE-markering te geven op de website van de Europese Commissie.

Meer informatie