Activistische huisartsen belonen medisch specialist voor samenwerking

Philip van de Poel Auteur
Lees meer
Volgend artikel: ‘Arts en patiënt staan nog lang niet samen aan het roer’
Lees meer

Internist Heleen de Wit van Ziekenhuis St Jansdal in Harderwijk heeft de eerste VeranderRing gekregen uit handen van huisartsen van de actiegroep ‘Help de huisarts vooruit’. De prijs is bedoeld voor medisch specialisten die in woord en daad de samenwerking met huisartsen verbeteren.

“Betere samenwerking tussen eerste en tweede lijn helpt artsen aan beide zijden vooruit”, verduidelijkt initiatiefnemer Sophie Brühl op LinkedIn. Betere verwijsafspraken bijvoorbeeld betekenen lagere werkdruk, minder administratie, meer werkgeluk en minder wachttijd voor de patiënt. Brühl: “Als het goed gaat, is iedereen daarbij gebaat, niet in de laatste plaats de patiënt. Is er ruis op de lijn, dan is iedereen de dupe.”

Traditie

Met de prijs geeft Brühl een nieuwe vorm aan een traditie die haar vader Flip Brühl als huisarts in Amsterdam-West in het leven heeft geroepen. “Ieder jaar gaf hij een goede fles wijn aan de medisch specialist met wie hij het beste had samengewerkt”, aldus Brühl.

“Soms stond een casus centraal die samen goed was opgepakt, soms een werkwijze. Hoe dan ook werd het na verloop van tijd een prestigekwestie in het toenmalige Slotervaart- en Lucas Andreas ziekenhuis. Wie krijgt dit jaar de fles wijn?”

Help, de huisarts verzuipt

Naast een eerbetoon aan haar vader, staat de prijs symbool voor de nieuwe koers van de actiegroep ‘Help, de huisarts verzuipt’. Om af te rekenen met negatieve connotaties, heeft de actiegroep op initiatief van Brühl en collega’s Isabel Hövell-Ullmann en Daisy Pors de naam veranderd in ‘Help de dokter vooruit’. De VeranderRing is niet alleen een praktisch hulpmiddel om de dokter vooruit te helpen, maar ook een symbool van verbinding en gezamenlijkheid.

Gezeur over elkaar

“Er is best wat gezeur over elkaar”, zegt Brühl over de werkrelatie tussen huisartsen en medisch specialisten. “Maar we moeten het toch samen doen.” Daar lijkt het niet direct op als Brühl een paar klachten van huisartsen oplepelt uit het gesloten Facebook-kanaal van de actiegroep. “Hier een huisarts met een terugverwijzing van een slecht gediagnosticeerde patiënt. Mevrouw heeft een verslaving en nog vier psychische aandoeningen. De ggz-instelling vraagt of de huisarts maar haldol wil voorschrijven en de afkick regelen.”

Afschuifgedrag

Dit klinkt als afschuifgedrag van de tweede lijn, maar daar wil Brühl niet van weten. “Ik vind afschuiven te negatief klinken. Het geeft aan dat de twee lijn vaak ook klem zit. Problemen als gebrek aan menskracht en ontoereikende financiering komen overal voor.”

Persoonlijk contact

Een bijkomend probleem schuilt in het feit dat artsen elkaar door schaalvergroting steeds minder vaak persoonlijk kennen. “Vakgroepen worden groter en de huisartsen zitten ook niet meer vast op één plek, dus de kans dat je dezelfde dokter tegenkomt wordt zo ook kleiner, terwijl persoonlijk contact van groot belang is voor wederzijds begrip. Als je elkaar kent, ben je sneller bereid om uit te zoeken wat het probleem is van de ander. Dan kun je ook uitleggen waarom bepaalde beslissingen je in jouw werkomgeving ongelooflijk dwars zitten.”

Voorbeeld

Voor de eerste editie van de VeranderRing waren er zo’n twee dozijn genomineerden, die naar voren kwamen na uitsturen van een vraag via social media. De uiteindelijke winnaar Heleen de Wit dankt haar uitverkiezing mede aan haar proactieve optreden via deze kanalen. Ze kreeg de prijs en een bos bloemen uit handen van Isabel van Hövell-Ullmann, Daisy Pors en Sophie Brühl (v.l.n.r op foto).

“De naam van Heleen kwam boven omdat zij zelf via socials letterlijk een oproep had gedaan met de vraag: hoe kan ik de huisarts helpen?”, verduidelijkt Brühl. “Heleen is een echte verbinder. Ze kan uitstekend benoemen waar de problemen liggen in de samenwerking tussen eerste en tweede lijn. En komt vervolgens met constructieve oplossingen. Niet aanklagen, maar samen oplossen, dat is hoe ze in haar werk staat. Wat dat betreft is ze een voorbeeld voor ons allemaal.”

Naar eigen zeggen is ook Brühl ‘van de bindende verhalen’. Als spreekbuis van een actiegroep moet ze niettemin soms ook het ongemakkelijke verhaal kunnen vertellen. “Je moet zeggen waar het pijn doet, maar je moet daar niet stoppen. Vervolgens moet je verbinden en met oplossingen komen. Dat is wat er nodig is.”

Deel

artikel
Compassievolle zorg begint met vragen
Lees meer
artikel
EU steekt miljoenen in vergroten veerkracht zorgpersoneel
Lees meer
artikel
Zeggenschap voorkomt uitstroom verplegenden en verzorgenden
Lees meer
artikel
Veteranen ondersteunen ziekenhuismedewerkers bij traumaverwerking
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in