Tech-starter moet zorgprofessional snappen

Philip van de Poel Auteur
Lees meer
Uitgelicht event: Zo kom je als start-up aan tafel
Lees meer

Zorginnovatie is hard nodig. Toch gaat de deur naar organisaties niet zomaar open. Hoe krijgen starters aandacht voor hun oplossingen? Don’t tell, but show, luidt het advies van Anneke van Veen. Ze is longarts en CMIO bij het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis. “Het helpt ontzettend als starters ergens al iets hebben dat werkt. Dat geeft vertrouwen.”

Anneke van Veen was destijds heel enthousiast over de COPD-oplossing van FocusCura. “Toevallig draaide die al in Doetinchem. Daar zijn we met een aantal artsen en verpleegkundigen gaan kijken. Dat was heel belangrijk. Vaak hoor je als eerste bezwaar van zorgverleners: dat kost alleen maar meer werk en tijd.”

“Bij de invoering van de EPD’s was er ook veel wantrouwen. Het helpt dan ontzettend als je ergens kunt kijken. Dan kun je zien wat zo’n zorginnovatie voor je doet en hoeveel werk die oplevert.”

Andere taal en cultuur

Het EPD-traject leerde Van Veen ook een andere les. Veel zorginnovaties zijn technologisch gedreven. Ze sluiten daardoor niet goed aan bij de klinische praktijk. “Die slimme ict-jongens leven in een totaal andere wereld. Bij de implementatie van het EPD vertelde ik in Jip en Janneke-taal wat ik wilde. Toch bouwden ze iets wat er totaal niet op leek. Het is een andere taal en cultuur. Toen heb ik geleerd: als je dit soort dingen wilt doen, moet je met zijn tweeën achter dat scherm gaan zitten. Dan zie je pas echt wat de ander bedoelt.”

Op de werkvloer bezoeken

Dankzij het groeiend aantal professionals dat een brug weet te slaan tussen digitale innovatie en de zorgpraktijk, ziet Van Veen langzaam verbetering optreden in deze situatie. “Of je het nu over BI hebt of medische ict , je hebt mensen nodig die je op de werkvloer bezoeken.”

Bij ons was de aanstelling van een klinisch informaticus een belangrijke stap. Die zit op het snijvlak van medische ict en wat er op de vloer gebeurt. Mijn functie als CMIO is nu ook uitgebreid van een halve naar een hele dag. En een bedrijf als Luscii betrekt nog weer andere mensen. Ze hebben artsen en verpleegkundigen in dienst als medical leads. Die snappen waar ik het over heb en kunnen het gesprek beter voeren.”

Race tegen de klok

Dat gesprek moet wat Van Veen betreft primair gaan over zorginhoudelijke wensen en noden. “We lopen al een aantal jaar tegen het feit aan dat het te druk is. Een spreekuur is een race tegen de klok. Iedereen gaat alleen maar steeds harder rennen. Die werkdruk moet omlaag, maar er komen alleen maar meer patiënten. Toch doe je als medisch specialist op het spreekuur veel routinematige dingen waarvoor je niet bedoeld bent.

“Als er dan een systeem komt waarmee de patiënt zelf zijn aandoening managet en dat ook helpt met de triage van grote groepen patiënten, kun je policontroles terugbrengen tot die patiënten die dat echt nodig hebben. Dat verhaal ben ik blijven vertellen bij de raad van bestuur.”

Corona

De raad van bestuur stond welwillend tegenover digitalisering van zorg, maar wilde niet over één nacht ijs gaan. Er moest een pandemie aan te pas komen om een doorbraak te forceren. “De raad van bestuur wilde niet een zoveelste pilot worden. Het idee was juist om de toepassing breed te ontwikkelen binnen het ziekenhuis. En toen kwam corona en ging het vliegen.”

Vertrouwen

De pandemie was niet alleen het moment van de waarheid voor het ziekenhuis. Ook aanbieder Luscii moest laten zien hoe goed zijn woord was. “Een aanbieder moet jou het vertrouwen geven dat zij het kunnen regelen”, blikt Van Veen terug. “Luscii wilde binnen een week live met de corona check app. Ik heb CEO Daan Dohmen gevraagd of hij gek geworden was, want we zaten tot over onze oren in de corona-ellende. Daan beloofde mij dat het goed zou komen, als ik maar een paar goeie namen in het ziekenhuis voor hem had. Geen bureautijgers of ambtenaren, maar mensen die gáán.”

Anders werken

En het kwam goed. Daarmee is ook het vertrouwen in digitale toepassingen flink gegroeid. “Als dokter wil je van tevoren het totaalplaatje zien, liefst wetenschappelijk onderzocht en gepubliceerd. Luscii ontwikkelt heel snel. Iedere keer als er iets nieuws komt, ga je daar gewoon mee werken. Je leert tijdens het ontwikkelen verder. Dat is een totaal andere manier van werken.”

Voorkeursproducten

Om een dergelijk tempo bij te benen en adequaat te kunnen reageren op innovaties van buiten, heeft CWZ een digitale denktank in het leven geroepen. “Die nodigt één keer in de vier weken mensen en bedrijven uit om dingen te laten zien. Sommige van die bedrijven zijn heel erg gericht op één tak van sport. Wij proberen te kiezen voor voorkeursproducten, zodat we niet honderd verschillende partners in huis krijgen.”

“Dat is het sterke aan oplossingen als die van Luscii en BeterDichtbij. Het is één systeem dat je simpel voor bijna alle zorgpaden kunt gebruiken. Dankzij de appbibliotheek van Luscii kun je ook gemakkelijk programma’s van andere ziekenhuizen overnemen. Ze nemen je bij de hand in stappenplan van twaalf weken waarin je gezamenlijk een programma ontwikkelt. Zo kost het je als zorgverlener maar een paar uurtjes in de week. Dat is belangrijk, want ergens tijd in stoppen is lastig.”

Anneke van Veen is spreker tijdens de Expert Class ‘Zo kom je als start-up aan tafel bij zorgorganisaties’. Die is een initiatief van Health Holland en de Dutch Health Hub. De Expert Class wordt gehouden op 7 maart van 15.00 tot 17.00 uur in Jaarbeurs Utrecht.

Deel

Meer over

Innovatie,
artikel
Liesbeth van Vliet: ‘Empathie moet oprecht overkomen’
Lees meer
artikel
Zorgnetwerken vaak etiket met onbekende inhoud
Lees meer
artikel
Waardegedreven zorg vraagt medisch leiders met lef en ambitie
Lees meer
artikel
Palliatieve zorg komt tot wasdom
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in