Medeoprichter Luscii: ‘Professional luistert alleen naar relevante starter’

Philip van de Poel Auteur
Lees meer
Uitgelicht event: Zo kom je als start-up aan tafel
Lees meer

De zorg schreeuwt om innovatie. Toch gaat de deur naar organisaties niet zomaar open. Hoe krijgen starters aandacht voor hun oplossingen? Wees duidelijk over wat je wel en niet bent, adviseert Ronald Scheffer van Luscii, spreker tijdens de Expert Class ‘Samenwerken met zorgorganisaties’. “Als je gaat zwabberen, weten mensen niet meer wat ze aan je hebben.”

Luscii is opgericht in 2018 en heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een toonaangevend platform voor digitale zorg. Inmiddels heeft Luscii ervaring in elf landen. Bij het grote publiek kreeg Luscii bekendheid door de Corona Check app, die het bedrijf samen met OLVG ontwikkelde en met vijftien partnerziekenhuizen landelijk uitrolde. Dit succesnummer is in zekere zin exemplarisch voor de werkwijze van Luscii. Producten worden altijd in nauwe samenwerking met professionals bedacht en doorontwikkeld met een duidelijk praktisch doel voor ogen: meer ruimte voor zorg.

Droom

“Je probeert professionals mee te nemen in de droom, maar tegelijkertijd moet het hen wel wat opleveren”, licht Ronald Scheffer de ambitie toe. “’Ruimte voor zorg’ kan meer financiële ruimte betekenen, maar ook dat je op de poli de juiste patiënten ‘ziet’. Of betere voorlichting aan patiënten, zodat je tijdens een consult echte problemen kunt bespreken. We halen routinematige handelingen weg zodat een zorgverlener weer kan zorgen.”

Pijnpunten

Zo eenvoudig als dit moge klinken, deze benadering vraagt wel scherp inzicht in de werkprocessen van de professional. “Je moet precies weten wat de pijnpunten zijn. Er zijn natuurlijk een aantal algemene problemen zoals te weinig budget, te weinig mensen en te veel regels, maar uiteindelijk wil je weten wat de pijnpunten in een specifieke setting zijn. Daarvoor moet je oprecht willen snappen hoe het gaat. Dat kan het best door mee te lopen, want het is gemakkelijk roepen vanachter een bureau.”

Specifieke context

Een dergelijke praktijktoets is volgens Scheffer ook om een andere reden van belang. Ze kan voorkomen dat starters zich in hun eigen denkraam vastdraaien. “Wat je vaak ziet, is dat mensen vanuit eigen framing en kader naar iets kijken. Je kunt het allermooiste product ontwikkelen, maar wat denkt de potentiële gebruiker ervan? Hoe past het in zijn of haar context? Het risico bestaat dat je heel erg gaat denken vanuit wat jij hebt bedacht of gemaakt, terwijl dat misschien in die specifieke setting niet zo relevant is.”

Focus

Behalve product-gedreven denken kan ook strategische over-reach een valkuil zijn. “Je kunt in je strategie de wereldvrede en het klimaatprobleem willen aanpakken, maar de vraag is wat je nou echt oplost. Keuzes zitten uiteindelijk vooral ook in wat je niet doet. Dat is wat ik bedoel met strategie en focus. Je moet daar in de communicatie heel duidelijk over zijn. En laat dat terugkomen in je product, je prijsmodel, je implementatie en je gedrag. Als dat gaat zwabberen, weten mensen niet meer wat ze aan je hebben.”

Duizend prioriteiten

Luscii verkeert inmiddels in de gelukkige omstandigheid dat alleen de naam al deuren kan openen. Maar ooit was ook Luscii een start-up van bescheiden omvang. Hoe kregen Lusciians destijds een voet tussen de deur? “Het is hard werken”, reageert Scheffer. “Luscii is verzelfstandigd vanuit FocusCura, dus daardoor hadden we al wat relaties en eerste partners die in ons geloofden. Maar elke dag ga je weer met je gezicht langs het prikkeldraad.”

“Door heel veel te delen en vooral door relevant te zijn op gebied van digitale zorg, willen mensen op een gegeven moment naar je luisteren. Toch is het regelmatig gebeurd dat ik twee uur in de auto zat om na vijf minuten alweer buiten te staan. Daar kun je chagrijnig over zijn, maar in de beginfase zul je dat gewoon moeten accepteren.”

“Je moet je er bewust van zijn dat professionals iedere dag duizend prioriteiten hebben. Elk gesprek is vanuit de professional een enorme investering. Dus je moet relevant zijn. Je kunt heel goed zijn in relaties opbouwen, maar als je niks nuttigs te melden hebt, waarom zouden zorgverleners dan hun spaarzame tijd in jou investeren?”

De Expert Class ‘Samenwerken met zorgorganisaties’ is een initiatief van Health Holland en de Dutch Health Hub. De Expert Class op dinsdag 7 maart vanaf 15.00 uur tot 18.00 uur zit vol. Omdat er zoveel aanmeldingen zijn, is er een tweede Expert Class op 7 maart van 19.00 uur tot 22.00 uur. Inloop is vanaf 18.30 uur. Schrijf je via onderstaande link in. Let op! Er is nog beperkt aantal plaatsen. 

Deel

artikel
HealthSage AI haalt 3 miljoen euro op voor AI-platform
Lees meer
artikel
Santeon versnelt zorgtransformatie met dataplatform
Lees meer
artikel
Diederik Gommers: AI haalt huidige EPD’s in
Lees meer
artikel
‘EHDS komt er in sneltreinvaart aan’
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in