Tineke Plessen: ‘Arts moet beter luisteren naar chronische patiënt’

Maaike Zweers Auteur
Lees meer
Uitgelicht event: ZorgkaartNederland Top 2022
Lees meer

Een jaar of zeven geleden kreeg ze een stoma. Daarvoor en daarna kwam Tineke Plessen regelmatig in het ziekenhuis. Als stomapatiënt is ze positief over de ontvangen zorg, maar ze ziet zeker verbeterpunten. 

Tineke Plessen ging actief op zoek naar een goede maag-, darm- en leverarts toen ze in een andere regio ging wonen. “Ik heb online gezocht en veel mensen gesproken. En besloot toen niet voor het ziekenhuis dat het dichtst in de buurt was te kiezen, maar een ziekenhuis twintig kilometer verderop. Daar zat een maag-, darm- en leverspecialist door wie ik graag behandeld wilde worden. En bij hem ben ik nog steeds onder behandeling.”

Eenpersoonskamer

Over het algemeen is ze tevreden over de arts en het ziekenhuis. “Het is klantgericht. Het personeel is vriendelijk en ze hebben eenpersoonskamers. Dat is voor mensen met darmproblemen heel belangrijk. Zeker als je stomapatiënt bent, is het heel fijn als je het toilet niet hoeft te delen. Bovendien is het echt fijn als je rustig kunt slapen en zelf de temperatuur van de kamer kunt bepalen.”

Minder positief

Haar ervaringen op de eerstehulpafdeling van hetzelfde ziekenhuis zijn minder positief. “Een paar jaar geleden kreeg ik enorme last van kramp en pijn. Je komt dan op de eerstehulppost en daar meten ze wel vier keer je temperatuur en je bloeddruk. Ook vragen tot wel vier verschillende zorgmedewerkers naar je medicijngebruik. Dat zou toch niet nodig moeten zijn. Waarom kunnen ze het niet zo noteren dat iedereen het vervolgens kan opzoeken?”

Plessen wordt naar huis gestuurd met de mededeling dat ze het nog maar een avond moet aanzien. Misschien dat gewoon eten helpt en bovendien is er geen bed beschikbaar, het is zomervakantie  “Ik werd steeds zieker en meldde me een dag later weer. Vervolgens werden weer een keer of vier mijn bloeddruk en mijn temperatuur opgenomen.”

Plessen dringt aan op een echo die ze uiteindelijk ook krijgt. Dan blijkt dat een stuk dunne darm door littekenweefsel afgekneld is en op springen staat. Een spoedoperatie volgt. “Als ik zelf niet zo had aangedrongen op die echo, was ik gewoon weer naar huis gestuurd met alle gevolgen van dien.”

Luisteren naar stomapatiënt

Volgens Plessen moeten zorgverleners beter luisteren naar de stomapatiënt en eigenlijk alle chronisch zieken. “Je kent je eigen lichaam en je weet zelf wel wanneer het echt niet goed is. Toen ik in het ziekenhuis kwam, wist ik dat er geen sprake was van een normale verstopping. Ik was ziek en misselijk en had krampen en al meerdere keren overgegeven, dat zijn symptomen voor een ernstige verstopping.. Ik wist dat er snel iets moest gebeuren.”

Stomavereniging

Inmiddels is Plessen actief binnen de stomavereniging, waar ze veel patiënten spreekt. Die herkennen maar al te vaak dat er niet goed naar ze geluisterd wordt. “Een chronische patiënt leeft 24 uur per dag met zijn eigen lichaam en is echt wel deskundig op dat gebied. Het is echt belangrijk dat zorgverleners dat erkennen en serieus nemen.”

Dat het ook anders kan, ervaart Plessen tijdens een verblijf in Oostenrijk. Er doet zich ’s avonds een acuut probleem met haar stoma voor. Plessen belt de dienstdoende huisarts, die een ambulance stuurt. De ambulancemedewerkers constateren dat ze naar het ziekenhuis moet voor verdere behandeling en ze wordt door hen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht.

Geen overbodige controles

Eenmaal aangekomen in het ziekenhuis hoeft ze niet te wachten. Ze komt direct bij de juiste arts terecht en er volgen geen overbodige controles. De arts geeft duidelijke uitleg en leert haar wat ze kan doen als het probleem zich weer voordoet. “In twintig minuten stond ik weer buiten. Ik had echt het gevoel dat er naar me geluisterd was en dat ik goed geholpen was.”

Ook deze ervaring hoort ze bij veel andere patiënten. “Ik vroeg me af of ik de enige was met deze ervaring in het buitenland, maar dat bleek niet zo te zijn. Heel veel medepatiënten hadden vergelijkbare ervaringen in landen als Duistland en Oostenrijk.”

Passende zorg

Als ze een ‘nieuwe’ kwaal zou krijgen, gaat Plessen zeker opnieuw op zoek naar passende zorg. “Ik zou weer op internet kijken. En als ik bijvoorbeeld een knieoperatie nodig zou hebben, zou ik zeker ook over de grens kijken en bij zelfstandige klinieken.”

ZorgkaartNederland zou zeker één van de informatiebronnen zijn. “Dat gebruik ik nu al. Als stomadrager heb je de stomaverpleegkundige in het ziekenhuis hard nodig. Ik heb dus zelf een positieve beoordeling geplaatst over die van mij. Als Stomavereniging moedigen we onze leden aan om dat ook te doen. Goede ervaringen deel ik graag, maar de slechte misschien nog wel eerder.”

ZorgkaartNederland maakt op 6 december bekend welke ziekenhuizen in 2022 de hoogste patiëntwaardering ontvingen. Ook in de categorieën ouderenzorg, thuiszorg, zelfstandige klinieken en fysiotherapeuten worden de toppers bekendgemaakt. Volg het gratis webinar.

 

Deel

artikel
Albert Arp: ‘Aardig zijn kost niets’
Lees meer
artikel
Groen vinkje geeft ZorgkaartNederland extra gewicht
Lees meer
artikel
Harry Verbunt: ‘Patiënt staat helemaal niet centraal’
Lees meer
artikel
John Franke: ‘Bevolkingsonderzoek had mij kunnen redden’
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in