Zorginnovaties vragen om tijd, geld en vertrouwen: lessen van een baanbrekende vaatclip

Zorginnovaties - vaatclip
Auteur zonder afbeelding icoon
Matthijs van Els
20 november 2025
4 min

De ontwikkeling van zorginnovaties kent pieken en dalen. Daar weet voormalig vaatchirurg en inmiddels ondernemer Mark Vrancken Peeters alles van. In de Pepper Podcast vertelt hij over de vaatclip van OctoVascular die de wereld van bypasschirurgie moet gaat veranderen.

Op dit moment vraagt een bypassoperatie van het hart veel van een patiënt. “Het borstbeen wordt doormidden gezaagd en de borstkas wordt opengeklapt. Dat zorgt voor veel pijn en een lange hersteltijd na de operatie”, aldus Mark Vrancken Peeters, CEO van OctoVascular, in de Pepper Podcast. 

Gemiddeld liggen patiënten na een bypassoperatie tien dagen in het ziekenhuis met een totale hersteltijd van twaalf weken. Maar de innovatieve vaatclip van OctoVascular maakt het mogelijk om dezelfde ingreep als kijkoperatie uit te voeren. 

Hierdoor kan het verblijf in het ziekenhuis worden verkort tot drie dagen, met een totale hersteltijd van drie weken.  

Lees ook: Hoe zorg je voor duurzame adoptie van je zor­g­in­no­va­tie: lessen uit de praktijk 

Van idee tot praktijk

De vaatclip maakt verbindingen tussen bloedvaten met een geautomatiseerd systeem. Behalve dat het een kijkoperatie mogelijk maakt, vermindert dit systeem ook de schade aan de vaten. Al met al is deze innovatie veelbelovend, maar toepassing in de praktijk nog toekomstmuziek.  

“De vaatclip wordt op dit moment alleen gebruikt in het lab. We opereren nog niet in mensen, daar is het nog te vroeg voor. Aan het einde van het jaar beginnen we met dierproeven. Als de resultaten goed zijn, krijgen we goedkeuring om een eerste vaatclip in de mens te gaan implanteren”, vertelt Vrancken Peeters.  

Om je innovatie dus uiteindelijk in de praktijk te zien, heb je als zorgondernemer een lange adem nodig. “De ontwikkeling kan wel meer dan vijf jaar duren. En dan krijg je nog het proces van goedkeuring. Soms heb je de data van vijftig tot honderd patiënten nodig om te beoordelen of het veilig en effectief is.” 

Betrek de eindgebruiker bij je innovatie

Volgens Vrancken Peeters ligt bij de ontwikkeling van een medisch hulpmiddel vaak de nadruk op de techniek. “Dat is logisch, maar betrek ook degene die het apparaat gaat gebruiken. Als je iets maakt voor een chirurg, betrek dan in een vroeg stadium ook de chirurg.” 

Als voormalig vaatchirug weet Vrancken Peeters precies hoe een chirurg denkt en kan daarmee het product perfect laten aansluiten op de markt. “Gebruikers geven vaak tips waar een ingenieur bijvoorbeeld niet meteen aan denkt, zoals het belang van steriliteit.” 

Lees ook: Pepper podcast: Tired of Cancer als maatje voor kan­ker­pa­ti­ën­ten 

Regels zijn meer dan frustratie

Startups in de zorg krijgen vaak te maken met veel eisen waar ze aan moeten voldoen, bijvoorbeeld vanuit Brussel. “Voordat je je product mag verkopen op de Europese markt, moet je aantonen dat je product effectief én veilig is. Die eisen zijn recent aangescherpt.” Regels die strenger worden kunnen frustratie opwekken en het al ingewikkelde innovatieproces nóg een stuk ingewikkelder maken.  

Toch ziet Vrancken Peeters daar juist het voordeel van in. “Die regels zijn bedoeld om te voorkomen dat er medische hulpmiddelen worden gemaakt die niet veilig zijn. De samenleving vraagt om steeds meer veiligheid en striktere normen. Dat is niet frustrerend, dat is gewoon waar we mee te maken hebben. Ook al betekent het dat het wat langer duurt.” 

Snelheid versus zorgvuldigheid

Normaal gesproken is snelheid de heilige graal voor een startup. Voor een regelgever is dat daarentegen zorgvuldigheid. “Als zorgondernemers moeten we laveren tussen die twee.” 

Ook intern kan die tweedeling voorkomen, mensen die het liever snel dan zorgvuldig willen doen en vice versa. Daar moet je als ondernemer op inspelen. “Het is een samenwerking. We moeten elkaar goed begrijpen. Als we telkens aan elkaar uitleggen waarom we vinden wat we vinden, dan komt het vanzelf goed. En dat is in ons team duidelijk aanwezig: vertrouwen in elkaars expertise.” 

Lees ook: Waarom veel zor­g­in­no­va­ties stranden: de macht van verborgen belangen 

Zorg voor een goede pitch

Voordat je van start gaat, is het verstandig om je verhaal op orde te hebben. Welke waarde ga je toevoegen? “De hartchirurg is op dit moment de enige chirurg die nog niet met een robot opereert, omdat het zo moeilijk is om die vaatverbinding te maken. Wij staan met deze vaatclip aan de vooravond van een nieuwe ontwikkeling. Decennialang wordt de bypasschirurgie op een bepaalde manier uitgevoerd en dit gaat het helemaal omleggen.” Je pitch wordt dus sterker als je goed kunt verwoorden waarom jouw product of manier het beste is. 

Voordeel voor ziekenhuis, chirurg en patiënt

Niet alleen patiënten zijn gebaat bij een bypass via een kijkoperatie en snellere hersteltijd, ook de zorgprofessional en het ziekenhuis heeft er voordeel van. De chirurg kan gemakkelijker en sneller (dus goedkoper) opereren en het ziekenhuis heeft minder bedden nodig doordat de patiënten sneller naar huis gaan. “Er worden veel kosten bespaard en dat is goed voor alle stakeholders. Maar het gaat uiteindelijk om het voordeel voor de patiënt. Dat is ook mijn persoonlijke drive. Het gaat ons om het voordeel voor de patiënt en het verbeteren van patiëntenzorg.” 


Luister de aflevering van de Pepper Podcast met Mark Vrancken Peeters terug via deze link. De aflevering wordt gehost door Jos Hummelen, communicatiespecialist bij ROM Utrecht Region 

Auteur zonder afbeelding icoon