Daan Dohmen: ‘Green On maakt zorgorganisaties wendbaar’

Pieter Verbeek Auteur
Lees meer
Volgend artikel: Toezichthouder heeft rol bij mensgericht digitaliseren
Lees meer

De zorg werkt nog veel te bureaucratisch en verkokerd. Dat gaat volgens Daan Dohmen ten koste van initiatief, werkplezier, wendbaarheid en innovatiekracht. Zijn bedrijf Luscii doet het anders. Geïnspireerd door de Special Forces werken de medewerkers hier autonoom en teamgericht volgens de Green On methode. Hij vertelt erover tijdens de masterclass Green On op 22 april.

Luscii groeide snel toen de corona app die het bedrijf ontwikkelde voor ziekenhuizen snel succesvol werd. Met de app kunnen zorgverleners hun patiënten op afstand begeleiden met thuismetingen, educatie en contact op afstand zodat ziekenhuisbezoek minder nodig is. Het succes was nooit zo groot geworden als de medewerkers van Luscii niet zo autonoom en teamgericht hadden kunnen werken, verklaart Dohmen.

Green On

Nadat de app in zeven landen werd uitgebracht en meer dan honderdduizend gebruikers erbij kreeg, besloot het bedrijf de nieuwe werkwijze, geïnspireerd door de commando’s van de Special Forces te omarmen. Zonder daarvoor één managementoverleg te hebben gehad. Want ook de directie en managers hadden ze afgeschaft. Joris Janssen, de co-founder van Dohmen, was de architect van deze manier van werken. Samen noemden ze de werkwijze Green On, naar een term van de Special Forces.

Snel en wendbaar

“Je ziet de wereld zoveel veranderen. Als bedrijf moet je daarop kunnen inspelen.  Hoe groter een organisatie is, hoe meer managementlagen en overlegstructuren er zijn die niet zoveel meer te maken hebben met de buitenwereld. Dan ben je niet wendbaar. Wij keken naar de Special Forces en hoe zij te werk gaan achter vijandige linies: snel, wendbaar en als klein team. Dat wilden wij ook.”

Werken met autonome rollen

Het bleek goed te werken bij Luscii. Dohmen: “Er is geen hiërarchie meer en de managers zijn verdwenen. We werken aan de hand van rollen. Je bent specialist binnen een bepaald domein. Daarin hoef je aan niemand goedkeuring te vragen. Je neemt zelf de besluiten.”

“Dat combineren we met een heldere en duidelijke strategie. Ons hele strategisch plan is op één A4-tje beschreven. Toch geeft het veel richting aan hoe we werken, zonder te vertellen wat de mensen moeten doen.”

Vierdaagse werkweek

Het vertrouwen in de werknemers heeft mooie resultaten opgeleverd. Het bedrijf is het snelst groeiende healthtech bedrijf van Nederland en is overgestapt op een vierdaagse werkweek, waarbij de medewerkers voor vijf dagen worden betaald.

“Onze mensen werken minder, hebben geen vergaderingen meer. De werknemerstevredenheid steeg naar 4,6 op een schaal van 5. Daarnaast daalde het ziekteverzuim tot 0,6 procent en steeg de productiviteit met 15 tot 20 procent. Het komt er eigenlijk op neer dat door de nieuwe aanpak mensen meer rust en balans hebben. Daardoor kunnen ze beter knallen op de momenten dat dit van hen wordt gevraagd. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de indeling van hun tijd en werk. Dat betekent bewuste keuzes maken en nee durven zeggen. De focus ligt op meer vooruitkomen als bedrijf.”

Managementboek

Maar werkt het ook bij een groot bedrijf? Dohmen zette samen met Joris en drie commando’s van de Special Forces hun bevindingen bij Luscii op papier in het boek Green On. Het werd al snel het best verkochte managementboek van Nederland.

Bij het bedrijf van zijn zus testte Dohmen het model en ook daar bleek het te werken. “Samen met drie leden van de Special Forces, drie commando’s met tiental jaren ervaring in het veld, doen wij presentaties over deze nieuwe werkwijze. Zij hebben een bedrijf opgezet om teams te vertellen over de nieuwe principes: Threefront. Dit bedrijf organiseert samen met de Dutch Health Hub op 22 april de masterclass Green On.

Zorgorganisaties niet wendbaar

Zeker voor zorgorganisaties is de werkwijze een aanrader, stelt Dohmen. Die zijn volgens hem niet wendbaar genoeg. “Al die regels en bureaucratie zijn gericht op beheersing en controle. Veel organisaties in de zorg hebben zich zo georganiseerd.  De wereld gaat daar te snel voor. In onze aanpak gaan we juist uit van verandering en vertrouwen, in plaats van het risico’s uitsluiten. Mensen moeten fouten kunnen maken. Daar moet je in je bedrijfsvoering stapjes voor inbouwen om ervoor te zorgen dat zij dat ook daadwerkelijk kunnen doen. Natuurlijk met waarborgen waardoor patiëntveiligheid of continuïteit nooit in gevaar kan komen.

Lijfspreuk

Organisaties zien vaak veel beren op de weg, maar de grootste beer is dat je niet begint. De lijfspreuk van de commando’s is dan ook Nunc aut nunquam, nu of nooit. Wil je veranderen? Dan moet je eerst een stap zetten. Juist met die eerste stap kom je in beweging. Je hoeft niet vooraf alle details eerst te weten en overal op voorbereid te zijn.”

Nepveiligheid loslaten

Want zo stelt Dohmen, mensen als Elon Musk en Steve Jobs hadden ook geen plan vooraf. “Zij hadden dromen en een visie. Om die te vervullen zetten ze eerst een klein stapje en dan een volgend klein stapje. En dan nog één. En nog één. En zo kwamen steeds dichterbij hun droom. Wat je nu nog te vaak ziet in de zorg, is dat organisaties eerst een plan en business case met drie cijfers achter de komma willen hebben. Dat remt enorm. Laten we de nepveiligheid van alles willen controleren loslaten en gewoon die eerste stap zetten. De kleinst mogelijke stap richting de droom!”

Daan Dohmen is één van de sprekers tijdens de Masterclass ‘Green On’. Leer op één dag werken volgens de principes van de special forces.

Deel

artikel
‘Vroegdiagnostiek helpt gezondheidskloof overbruggen’
Lees meer
artikel
Pauline Meurs: ook na afscheid niet te stoppen
Lees meer
artikel
‘Vroegdiagnostiek verbreedt behandelaanbod dementie’
Lees meer
artikel
Vuelta: fiets mee met het zorgpeloton
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in