Jelle Heisen: ‘Een goed idee? Gewoon beginnen!’

Maaike Zweers Auteur
Lees meer
Uitgelicht event: Zorg & ict 2024
Lees meer

Verne Health is de tweede van acht finalisten voor de Nationale Zorginnovatieprijs 2024. Oprichter Jelle Heisen heeft een tip voor starters. “Gewoon beginnen. De meeste ondernemingen mislukken doordat ze nooit beginnen.”

Foto: Jos Hummelen, Rom Utrecht Region

Fysiotherapeut Jelle Heisen kwam vier jaar geleden op het idee voor de Chatbot Verne. “Dat was tijdens de eerste lockdown. Ik heb mezelf toen de vraag gesteld hoe de fysiotherapie eruit zou zien als we voor altijd in lockdown zouden zitten. En heb toen echt vanuit de eindgebruiker gedacht.” De chatbot overtuigde de jury van de regionale voorronde in Utrecht. Verne Health werd na Flux Robotics de tweede finalist.

Chatbot

Heisen ontwikkelde de chatbot voor mensen met eenvoudige beweegklachten. Die kunnen er meteen mee aan de slag. Ze krijgen direct een conclusie en een beweegadvies. Indien nodig worden ze doorverwezen naar de juiste zorgverlener. De chatbot is gemakkelijk in te bouwen in websites en apps. “Onze chatbot is overal toepasbaar. Er zijn wel vergelijkbare triagetools op de markt, maar daar moeten mensen echt naartoe gaan.”

De chatbot is een jaar geleden ingebouwd in de app van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. De ervaringen zijn positief. Ruim 50 procent van de gebruikers krijgt direct advies en gaat zelf aan de slag met het herstel. Heisen ziet een flinke vermindering van het fysieke zorggebruik. “Landelijke cijfers wijzen uit dat tussen de 40 en 45 procent van de beweegklachten met zorg op afstand aan te pakken is. “

Dat betekent niet dat de fysiotherapeut overbodig wordt. “Die kan zich richten op de patiënten met complexere klachten. Gezien de toenemende zorgvraag en personeelstekorten is dit een duurzame ontwikkeling.”

Volhouden

Heisen is erin geslaagd om van zijn idee een product te maken. Hij heeft een belangrijke tip voor starters die nog helemaal aan het begin staan: volhouden. “De meeste ondernemingen mislukken doordat ze niet beginnen. Er zijn volop mensen met ideeën. Maar om van zo’n idee een plan te maken en dat ook echt uit te voeren, dat is volhouden. Je komt veel drempels tegen als ondernemer. Al die drempels, daar moet je van leren en daar moet je mee door ontwikkelen. Dan kan het lukken.”

Financiële drempels

Ook Verne Health kwam de nodige drempels tegen. “De onze waren vooral financieel. Als je eenmaal een product hebt en gebruikers, kun je bewijzen dat je idee waarde heeft. Tot die tijd is het een idee dat je moet verkopen en waar mensen in moeten geloven.”

“Wij hadden gelukkig een aantal mensen die erin geloofden. We hebben daarnaast subsidies binnengehaald. Daarvoor was de validatie van ons product heel belangrijk. Op basis van pilots en testfases zijn we ons idee gaan valideren in de markt. Dan is je idee geloofwaardig, dan willen mensen instappen, dan kun je het bij klanten kwijt die dan uiteindelijk voor je product gaan betalen.

Fysieke handeling vervangen

Heisen werkt sinds een jaar fulltime aan de chatbot. Dat doet hij met een technisch team van zes medewerkers en twee consultants. Samen met hen de zorg echt gaan veranderen. “We willen impact maken en dat kan alleen met een transformatie. Ik krijg de kriebels van het woord ‘digitaliseren’.  Dat houdt voor mij in dat er nog steeds fysieke handelingen worden gedaan die uiteindelijk digitaal worden vastgelegd. En dat gaat niet ver genoeg. Wij willen een fysieke handeling echt vervangen door een digitale oplossing.”

Hij hoopt snel te kunnen gaan opschalen. “Er zijn meer zorgverzekeraars die belangstelling hebben, net als fysiotherapeuten en sportverenigingen. De komende tijd gaan we deze stappen zetten.”

Digitale advies uitbouwen

Wat had Heisen met het prijzengeld gedaan als hij tot de winnaars had behoord? “We willen het digitale advies nog verder uitbouwen op basis van monitoring. Als iemand de chatbot gebruikt heeft, monitoren we via pushberichten met vragen het herstel. Achter die monitoring hebben we slimme algoritmes gehangen waardoor direct automatisch advies gegeven wordt.. We kunnen iemand dus persoonlijk helpen bij het herstel van de beweegklacht.”

Zorginnovatie.nl reikte in 2024 voor de negende keer de Nationale Zorginnovatieprijs uit voor de meest vernieuwende zorginnovatie in de opschalingsfase. De winnaars zijn bekendgemaakt tijdens Zorg & ict op 10 april. Het zijn Juvoly en Valtes.

 

 

Deel

artikel
Draaibaar toilet: meer waardigheid, minder rugklachten
Lees meer
artikel
Autisme-app EMOGY helpt behandeltraject bekorten
Lees meer
artikel
Marjo Vissers: ‘Stop met pleisters plakken in ggz’
Lees meer
artikel
Dorenda van Dijken: ‘Overgang moet uit taboesfeer’
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in