Kenniscentrum Digitale Zorg helpt zorginnovatie verder

Maaike Zweers Auteur
Lees meer
Volgend artikel: Wim Goettsch: ‘Health technology assessment zoekt nieuwe wegen’
Lees meer

Het kenniscentrum Digitale Zorg bestaat nu twee jaar. Zorgverzekeraars werken erin samen om de validatie van kansrijke digitale innovaties te faciliteren en de implementatie te versnellen.  Dat gebeurt nu nog onder de vlag van Zorgverzekeraars Nederland.

Kwartiermaker John Rijsdijk: “In het Kenniscentrum Digitale Zorg hebben we een aantal activiteiten gebundeld die zorgverzekeraars tot twee jaar geleden allemaal zelf uitvoerden. We zijn gestart met inventariseren welke veelbelovende digitale innovaties bij verzekeraars werden aangeboden. Zodat we die vervolgens onder alle verzekeraars konden delen.”

Zes puzzelstukken

Om de transformatie te versnellen, is vervolgens het Zorgtransformatiemodel ontwikkeld. Dat bestaat uit zes puzzelstukken. De eerste is de ontwikking van het idee, de zesde de opschaling door individuele zorgverzekeraars.

Rijsdijk, die spreker is tijdens het symposium Hoe krijg je zorginnovatie gefinancierd: “Eén van de tussenliggende puzzelstukken is de gezamenlijk toetsing. Daarvoor is een leidraad opgesteld met twaalf hoofdstukken. Die leidraad is ook bij ZN op de site te vinden. Je weet dus als innovator precies waar je op getoetst wordt.“

Twee stromen

De innovaties komen van de zorgverzekeraars, maar inmiddels kunnen ook innovatoren zelf hun innovatie aanmelden via een intakeformulier op de website. Rijsdijk:  Wij gaan er vervolgens mee aan de slag. Een goedkeuring van ons is nog geen officieel stempel. We hebben wel gedacht aan een certificering of keurmerk, maar daar zijn we nog even bij weggebleven. Een goedkeuring betekent wel dat een innovatie technisch in orde is en veilig toepasbaar.”

“We zijn gestart  om voor zorgverzekeraars informatie te verzamelen over de kwaliteit en de betrouwbaarheid en de waarde van de digitale toepassing. Dat was nog vooral ten behoeve van de zorginkoop door zorginkopers. We werken nu al breder, met partijen in het zorgveld.”

Systeemknelpunten

“Dat doen we bijvoorbeeld door samen met het zorgveld te kijken welke systeemknelpunten er zijn. Als je bijvoorbeeld gaat verschuiven tussen de eerste en de tweede lijn dan ga je van de ene kant van het systeem naar de andere kant. De ene kant moet investeren terwijl de andere kant er baat bij heeft. Hoe ga je dat domein-overstijgend financieren?”

Evidence verzamelen

Rijsdijk ziet in de praktijk dat financiering vaak een knelpunt is bij het ontwikkelen van zorginnovaties. “Maar de financiering is maar een onderdeel van een innovatietraject. Een ander knelpunt is dat het vaak lastig is om evidence te verzamelen voor de validatie van een digitale innovatie.

“Onderzoek duurt al snel vier tot vijf jaar. Dat is niet altijd nodig bij digitale zorg. We onderzoeken waar een uitgebreid evaluatieonderzoek passend is en waar een meer pragmatische methode. We kijken  ook naar internationale voorbeelden zoals DiGA in Duitsland. Dat is een onafhankelijk gepositioneerd instituut dat werkt met een voorwaardelijke bekostiging van twee jaar.

Zorgverzekeraars

Het kenniscentrum werkt nu nog vanuit de zorgverzekeraars. Rijsdijk: “Wat mij betreft groeien we door naar een Zorgtransformatiecentrum Nederland BV.  In het zorgakkoord dat nu onderhanden is, hebben wij dit ook ingebracht.  Het logo van ZN mag er wat mij betreft snel vanaf.”

 

Deel

artikel
‘Design thinking brengt zorginnovatie verder’
Lees meer
artikel
Sietske Rozie: ‘AI moet geen problemen oplossen die artsen niet hebben’
Lees meer
artikel
Joris Arts: zorg wil niet leren van bedrijfsleven
Lees meer
artikel
Van pilot naar structurele bekostiging van innovaties
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in