Boel Andersson-Gare deelt wijze lessen over healthcare change

Volgend artikel: Boel Andersson-Gäre: ‘Medisch leiderschap begint bij luisteren’
Lees meer

Drie ‘silver radicals’ deelden hun wijze lessen op uitnodiging van BMJ (British Medical Journal) in een gezamenlijke sessie op het International Forum on Quality and Safety in Health Care vorige week in Kopenhagen. De bijeenkomst  trok een grote zaal vol leergierige deelnemers. De tijd was te kort; we gaan er op 14 juni in Utrecht op door.

Door Nico van Weert, Genootschap Gepersonaliseerde Zorg

John Oldham, onder wiens leiding ooit het rapport One person, One team, One system verscheen, zei dat een actie ‘purposeful’ moet zijn om bij het publiek iets op te roepen. De betekenis voor patiënten en burgers moet direct duidelijk zijn. Neem de tijd voor de voorbereiding. “Als mensen in de maanden voorafgaand aan een verandering vroegen wat ik toch aan het doen was, zei ik: ‘I make it go faster later.’” Hij sloot af met de psychologie van verandering. “Maak het bestaande minder comfortabel. Dat komt de veranderbereidheid ten goede.”

Toevallige vondsten

Paul Miles bepleitte een open oog voor toevallige vondsten die tot een goede uitkomst leiden. Maar ‘serendipity’, zoals hij het noemt, vergt wel een zekere opmerkzaamheid. Wellicht een goede combinatie met zijn tweede punt. Geloof in de mogelijkheid dat je het bij het verkeerde eind hebt. Hij sloot af met een les over samenwerking. Als je snel wilt gaan, ga alleen, maar als je ver wilt komen ga samen, zouden wij zeggen.

Compassion

Boel Andersson-Gäre stal de harten met compassion. Ze legde uit dat dit sleutelwoord niet voor niks compass en passion omvat. Realiseer je, zo vervolgde ze, dat de gezondheidszorg een complex systeem is, waarin vele belanghebbenden interacteren. Veranderen is in zo’n context nooit een lineair proces van geplande interventie naar verwachte uitkomst.

Boel sloot haar drieluik af met coproduction: “You cannot produce health for someone. You’ll have to do it together.” Om dat mogelijk te maken, moet je de macht geven aan de mensen die de zorg ook daadwerkelijk verlenen. Want let wel, organisaties die succes hebben, focussen op het primaire proces, zo haalde ze een studie van Dartmout Business School aan. Het bracht haar bij prachtige beschouwingen over hoe een team van zorgprofessionals werkt en hoe de kwaliteit gestimuleerd wordt. Maar de tijd was op.

Gezamenlijke verdieping

Er was nog net gelegenheid voor de tiende les. “Wees nieuwsgierig”, klonk het unisono uit drie silver radical kelen.  De volgende stap moet een gezamenlijke verdieping zijn, waarin we onze lessen en uitdagingen verbinden met die van de sprekers.

 

Deel

artikel
Zorg schrikt van snijden in preventie
Lees meer
artikel
Hoofdlijnenakkoord: spoedzorg anders bekostigen
Lees meer
artikel
Digitale zorg Achterhoek krijgt dreun na exit PGO-leverancier
Lees meer
artikel
Mark Van Houdenhoven: ‘Zorg loopt kritiekloos achter AI-hype aan’
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in