Optometristen krijgen plek in eerstelijnszorg

Eerstelijns oogzorg
Bartjan van Kleij: 'Het systeem wijst zich vanzelf'
Maaike Zweers
Maaike Zweers
11 juni 2025
3 min

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Betrr Finance

Optometristen in Midden-Holland krijgen sinds 1 januari 2025 een vergoeding voor hun diensten vanuit de basisverzekering. Huisartsen verwijzen patiënten met niet complexe klachten direct door. Patiënten kunnen sneller terecht en de druk op de oogartsen in de regio neemt af.

Mediis, de regionale huisartsenorganisatie Midden-Holland, introduceerde in januari 2025 Optometrische Zorg Mediis. Dit zorgproduct is gericht op het verbeteren van de eerstelijns oogzorg in de regio Midden-Holland. Het doel is de wachttijden voor oogheelkundige zorg te verkorten en de druk op oogartsen te verminderen. Negen optiekwinkels in de regio nemen deel aan dit project.

Extra keuzeoptie voor huisarts

Bartjan van Kleij, optometrist bij Kempkes Optiek: “Een patiënt komt bij de huisarts met een oog-gerelateerde klacht. De huisarts bepaalt of doorverwijzing naar de oogarts nodig is of dat ook de optometrist kan helpen. Dus de huisarts heeft een keuzeoptie extra. Het kan ook zijn dat iemand bij ons in de winkel komt voor een oogmeting. Als wij dan merken dat er meer met het oog aan de hand is, kunnen we de huisarts verzoeken om een verwijzing voor aanvullend onderzoek dat wij vervolgens kunnen uitvoeren. Het grote voordeel voor de klant is dat die snel geholpen kan worden, de meeste optometriepraktijken hebben geen lange wachtlijsten.”

De optometrische zorg valt binnen de basisverzekering en komt niet ten laste van het eigen risico, mits er een verwijzing is van de huisarts voor dit specifieke zorgproduct. Als uit het optometrisch consult blijkt dat specialistische zorg nodig is, wordt de patiënt alsnog doorverwezen naar een oogarts in het GHZ, met een verkorte wachttijd.

Harde eis

Marije den Hengst van Mediis: “De optometristen in onze regio wilden graag meewerken aan deze nieuwe service, maar ze hadden wel één harde eis. De nieuwe service moest niet meer handelingen gaan vragen dan hun huidige systeem. Dat was voor ons wel even zoeken. Uiteindelijk zijn we voor de financiële afhandeling uitgekomen bij Betrr Finance; een declaratie- en uitbetalingsplatform voor de eerstelijnszorg. Het platform werd al gebruikt voor andere projecten. We hebben als zorggroep daarmee direct inzicht in de declaratie en uitbetaling voor alle projecten in één systeem.’’

Gebruikersvriendelijk

Van Kleij: “De verwijzing komt nu bij ons binnen via ZorgDomein, alle data wordt meteen overgenomen in Bettr Finance. We hoeven die gegevens dus niet nog een keer in te voeren, dat is een groot verschil met eerder. Als er nu een verwijzing binnenkomt, voeren we het betreffende onderzoek uit. Via Bettr Finance kunnen we direct vanuit de verwijzing declareren en gaat de factuur naar de zorgverzekeraar en worden wij uitbetaald. Het systeem is echt heel gebruikersvriendelijk, het wijst zich vanzelf.”

Dat ook de optometristen toegang hebben tot Bettr Finance is een uitkomst en de applicatie overtreft de verwachtingen, aldus Den Hengst en Van Kleij. Den Hengst: “Ik heb het nog niet vaak meegemaakt dat een systeem zo snel al zo vlekkeloos werkt.”

Communiceren met patiënt

Natuurlijk zijn er nog wel wensen. Den Hengst: “Het zou helemaal mooi zijn als je direct vanuit de Bettr Health applicatie zou kunnen communiceren naar de huisartsenpraktijk of de patiënt.” Van Kleij het daar helemaal mee eens. “Voor nu zijn we heel tevreden, maar we blijven dromen.”