Verzekeraar zet ‘smeerpaal‘ in tegen huidkanker

Philip van de Poel Auteur
Lees meer
Volgend artikel: ‘Preventiestrategie onmisbaar voor ziekenhuizen’
Lees meer

Onder het motto ‘Zorg dat je smeert’ voert Zilveren Kruis voor het tweede opeenvolgende jaar campagne tegen huidkanker. Om het gebruik van zonnebrandcrème te bevorderen, heeft de zorgverzekeraar het aantal ‘smeerpalen’ verdubbeld. Op meer dan 120 plekken kunnen passanten hier gratis zonnebrandcrème met factor 30 krijgen.

Om de urgentie te onderstrepen, voert Zilveren Kruis aan dat één op de vijf Nederlanders huidkanker krijgt. Dagelijks komen er meer dan 200 nieuwe patiënten bij. Onnodig, aldus Zilveren Kruis. Huidkanker is in 95 procent van de gevallen te voorkomen door ‘te weren, kleren en smeren’.

Buitenactiviteiten

Smeren doen Nederlanders vaak wel bij bijzondere buitenactiviteiten. Maar verbranden gebeurt het meest bij alledaagse activiteiten als wandelen of fietsen (36 procent) of in de tuin of op het terras (28 procent). “We willen alle Nederlanders weer bewust maken dat juist ook tijdens díe momenten het goed is om je in te smeren”, zegt Jan-Willem Evers, commercieel directeur Zilveren Kruis.

“Zorg dat thuis de zonnebrand in het zicht staat, zodat je niet vergeet regelmatig te smeren als je gaat wandelen of fietsen. Standaard zonnebrand in je tas is natuurlijk het beste. Maar hoe mooi zou het zijn dat het op een terras normaal wordt dat je naast eten en drinken óók zonnebrand kunt bestellen.”

Risicovolle beroepen

Met de smeerpalen, die tot september komen te staan aan de kust, bij recreatiegebieden, sportverenigingen en op festivals, wil Zilveren Kruis de bewustwording rond huidkanker stimuleren. Daarnaast gaat er ook een smeerfiets rijden. Bovendien komt in meer dan een derde van de ziekenhuizen een dispenser te staan. Ook gaat de verzekeraar zonpreventie aankaarten in de collectieve verzekeringen voor risicovolle beroepen. “We verzekeren in onze collectiviteiten veel bouwvakkers en tuinders en ook de leden van sportbonden”, aldus Evers. “Beroepen en activiteiten waar het gevaar van zonverbranding groot is. Daarom gaan we ook met werkgevers en sportbonden in gesprek om hier samen een stap in te zetten. Het is echt onze missie om het samen beter te maken.”

Zonvenant

Door zich aan te sluiten bij het Zonvenant committeert Zilveren Kruis zich voor langere tijd aan de strijd tegen huidkanker. Het Zonvenant is een initiatief van het Huidfonds. Met het ondertekenen van de intentieverklaring beloven organisaties minimaal drie jaar actief bij te dragen aan het voorkomen van huidkanker. Verschillende gemeenten, GGD’s, scholen, kinderdagverblijven, verenigingen en bedrijven hebben het Zonvenant ondertekent. VieCuri was begin mei het eerste ziekenhuis dat dit deed.

Brede steun

Ook de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie (NVDV) en Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) tekenden deze week het Zonvenant, een interventie van het Nationaal Huidfonds. “Als strategisch partner van het Zonvenant nodigen we andere organisaties uit om ook aan te haken en zich op deze wijze actief in te zetten voor betere preventiemaatregelen“, zegt bestuursvoorzitter Thijs Merkx van IKNL. “Dat we het Zonvenant ondertekenen is niet meer dan logisch: huidkanker is vaak te voorkomen”, reageert voorzitter DirkJan Hijnen van de NVDV. “Daar maakt de NVDV zich hard voor.”

Deel

artikel
iPH en ROC Midden Nederland verlengen samenwerking
Lees meer
artikel
Jaarbeurs verbindt zich aan Ouder Worden 2040
Lees meer
artikel
Vluchtelingenprojecten: drie subsidies
Lees meer
artikel
WHO: Grote Vier veroorzaken miljoenensterfte
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in