Hospital Hero bereidt kind voor op ziekenhuis

Hospital Hero kind ziekenhuis
Maaike Zweers
Maaike Zweers
10 januari 2024
4 min

Hospital Hero maakt een bezoek aan het ziekenhuis minder spannend voor kinderen van vier tot tien jaar. Dankzij de app weten ze beter wat ze kunnen verwachten. Charlotte Poot, een van de initiatiefnemers, over start en groei.

Kinderverpleegkundigen Nicole Donkel en Veronique van Noort wilden een instrument ontwikkelen om de stress voor kinderen voorafgaand aan een ziekenhuisbehandeling te verminderen. In het ziekenhuis gebeurde al veel, maar thuis nog niet. En juist daar bouwt de stress zich vaak op. Ze namen in 2017 deel aan een health hackathon. Die wonnen ze en Hospital Hero was geboren.

Human centered design

Charlotte Poot sloot in 2019 aan bij Hospital Hero. “Ik was bezig met mijn promotieonderzoek op het gebied van e-health. En was dus al druk met apps en digitale zorg. We hebben via human centered design iedere keer kleine stapjes gezet en zo de eerste versie van de app ontwikkeld.”

“We werken nog steeds volledig vanuit deze aanpak. Dus alle modules die we ontwikkelen, komen voort uit de wensen en behoeften van kinderen. We zeggen altijd dat we de spreekbuis van het kind zijn. We beginnen met deskresearch. Vervolgens lopen met kinderen mee tijdens hun bezoek aan het ziekenhuis. We brengen dan precies in kaart wat er allemaal gebeurt en wat stress oplevert. Vaak zijn dat dingen waar we als volwassenen helemaal niet bij stil staan.”

Kind en ziekenhuis

Hospital Hero wordt nu in vier ziekenhuizen gebruikt: het Juliana Kinderziekenhuis, het Sophia Kinderziekenhuis, het Willem-Alexander Kinderziekenhuis en het Groene Hart Ziekenhuis. Voor dit jaar staan er nog een aantal op de planning.

Poot: “We richten ons op kinderen van vier tot tien jaar en sluiten dus helemaal aan bij hun belevingswereld. Dat vinden we belangrijk omdat nu al heel veel informatie voor de ouder is. Die ouders zijn natuurlijk heel belangrijk, maar het is echt de leeftijd dat kinderen het zelf willen doen.”

Hospital hero kind ziekenhuisbezoek

Routekaart in Hospital Hero

Ouders vinden het volgens Poot vaak lastig om op de juiste manier uit te leggen wat er gaat gebeuren. Wat gebeurt er dan tijdens een bloedafname? En tijdens een hartecho? In de app kiest een kind samen een ouder welke handelingen of onderzoeken op een bepaalde dag gaan plaatsvinden. Die komen dan op de ‘routekaart’.

De app werkt niet vanuit één specialisme of ziektebeeld, maar vanuit één gemene deler. Poot: “En dat is die angst voor het onbekende en de spanning. Die ervaart eigenlijk ieder kind, ongeacht het ziektebeeld, in meer of mindere mate.”

Even spieken

In de app zit sinds kort de module ‘even spieken’ voor een hartecho, bloedafname en ECG.  Kinderen nemen virtueel een kijkje in de onderzoekskamer. En kunnen klikken of afbeeldingen van apparaten en spullen. “Als het kind bijvoorbeeld de echo-gel aanklikt, vertelt de voice over dat die gel een beetje koud kan aanvoelen, maar dat dat spul er ook weer gemakkelijk af gaat. Er zitten allemaal dingen in de app waar wij als volwassenen helemaal niet bij stil staan, maar die voor kinderen spannend kunnen zijn.”

Volgens Poot zijn hier geen dure producties voor nodig. “Er zijn ziekenhuizen met prachtige virtuele tours. Op het moment dat er dan iets verandert, moet dat allemaal weer geprogrammeerd worden. Bij ons is dat een kwestie van de foto veranderen. De app is dus schaalbaar, maar er is wel personalisatie mogelijk.”

Duurzaam verdienmodel

Hospital Hero werd in eerste instantie gefinancierd met subsidies. Poot legt uit dat dat langzaam begint te veranderen. “We zijn nu een jaar echt als onderneming bezig. We hebben inmiddels een duurzaam verdienmodel ontwikkeld dat is gericht op de inkomsten vanuit de ziekenhuizen.”

Een ziekenhuis dat met Hospital Hero wil gaan werken, betaalt opstartkosten van rond  de 15.000 euro. Daar komen dan jaarlijks de licentiekosten bij, die bedragen tussen de 2.000 en 3.000 euro

Dat zijn aanzienlijke bedragen, geeft Poot toe. “Maar er staat wel een besparing tegenover. Als kinderen zich goed kunnen voorbereiden, hoeven handelingen in het ziekenhuis minder vaak te worden afgebroken. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 40 procent van de MRI-scans van onvoldoende kwaliteit is doordat kinderen onrustig zijn en te veel bewegen. Als ze beter weten wat er komt, lukken de scans veel vaker in één keer.”

Wensen en vragen

De kinderen dragen volop nieuwe ideeën aan voor Hospital  Hero. Poot: “We houden voortdurend een backlog bij van alle wensen en vragen. Daar is bijvoorbeeld Dokter, lust je spruitjes? uit ontstaan. In deze module kunnen kinderen de vragen die zij hebben voor de arts noteren. Een patiëntje gaf in de pilotstudie aan dat hij allerlei vragen had voor de dokter, maar dat hij niet wist wanneer hij die kon stellen. Met de module maken we die vragen echt onderdeel van het consult. Zeker ook omdat er een sticker op het bureau van de dokter zit die hem of haar eraan herinnert.

Wachtkamer

Hospital Hero vermindert de spanning thuis, maar ook in de wachtkamer. Daar kunnen kinderen met het Dierenzoekspel QR-codes scannen. Ze krijgen dan allerlei leuke weetjes over die dieren. Dat is leuk voor kinderen vanaf een jaar of drie.

“We vroegen ons nog wel af of die wel wisten hoe de camera van de smartphone of tablet werkte. “Dat is geen enkel probleem. De meeste kinderen worden daar zo ongeveer mee geboren tegenwoordig.  Ze blijken het heel leuk te vinden en komen vol trots laten zien wat ze allemaal gevonden en geleerd hebben. Dat leidt ze af, waardoor ze meer ontspannen de onderzoekskamer binnen stappen.”

Ontmoet Hospital Hero op VeineDAGEN. De voormalige Supportbeurs vindt plaats tijdens Dutch Health Week 2024. 

 

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen