Subsidie aanvragen? Denk aan de bijlagen!

Volgend artikel: Zes tips om je innovatievermogen te versterken
Lees meer

Je hebt alles netjes ingevuld voor je subsidieaanvraag en je denkt dat je bijna klaar bent. Dan, op de allerlaatste pagina, vlak voordat je digitaal gaat ondertekenen, staat een lijst met bijlagen die je moet uploaden. En dat terwijl de termijn bijna verstreken is. Tips en een lijstje om stress te voorkomen.

Door ZorgSubsidieKalender

In de lijst vind je allerlei bijlagen die niets met je projectaanvraag te maken lijken te hebben. Want geldgevers willen niet alleen je projectplan en begroting inhoudelijk beoordelen. Ze willen ook alles weten van jou en je organisatie, voordat ze jou het geld toevertrouwen. Om een goede indruk te krijgen willen ze diverse formele stukken zien. Die geven informatie over je activiteiten, doelgroepen, financiële stabiliteit en reputatie. Gewoon de lijst afwerken dus!

Drie tips 

1. Lever aan zoals gevraagd

Of je nu een subsidie voor een zorgproject gaat aanvragen bij een gemeente of bij een vermogensfonds, de geldgevers zullen altijd om de bijlagen vragen. En je bent verplicht om die bijlagen aan te leveren in de vorm die zij eisen. Bijvoorbeeld als PDF-document, in Word of misschien in drievoud geprint op papier. Dit vind je misschien onzinnige regeltjes en bureaucratie, maar het is niet anders. Hou je aan de regels die worden voorgeschreven. Doe je dit niet, dan nemen zij je projectaanvraag zelfs niet in behandeling!

2. Maak er een apart project van

Maak al voordat je begint met het aanvragen van financiering een ‘digitale plank’ met bijlagen die vaak gevraagd worden. Die tover je dan met een druk op de knop tevoorschijn op het moment dat je ze nodig hebt bij het aanvragen van de subsidie.

Op de digitale plank:

  1. Statuten van je stichting of vereniging
  2. Uittreksel van de Kamer van Koophandel
  3. Rekeningnummer en/of kopie van een recent rekeningafschrift
  4. Jaarplan van je organisatie
  5. Jaarverslag van het afgelopen jaar
  6. Jaarbegroting & jaarrekening
  7. Beschikking ANBI-status
  8. Lijst van referenties
  9. Project- of activiteitenplan
  10. Bijlage ‘Over ons’

Eventueel:

  • Beschrijvingen van eerder uitgevoerde projecten en de resultaten daarvan
  • Welke projecten momenteel lopen en welke subsidies en fondsen je al hebt ontvangen
  • Een aanbiedingsbrief, inclusief motivatie bij je aanvraag
  • Een risicoanalyse bij je project
  • Een organigram van je organisatie
  • De verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen het bestuur
  • Bewijs dat je organisatie voldoet aan de WBTR (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen)

3. Houd bijlages actueel

Bepaalde bijlagen mogen niet ouder zijn dan enkele weken of maanden. Denk aan de kopie van het bankafschrift of het uittreksel van de Kamer van Koophandel. En dit uittreksel moet ook de actuele namen van de bestuurders bevatten. Het is dus zaak om je bijlagen regelmatig op actualiteit te controleren en korte lijntjes te houden met de mensen in de organisatie waar je deze actuele stukken kunt opvragen. Denk bijvoorbeeld aan het directiesecretariaat of de accountant.

Meer weten over het aanvragen van subsidies? Ga dan naar Zorgsubsidiekalender.nl

 

Deel

artikel
Innovatie-event HLTH rekt healthtech-agenda op
Lees meer
artikel
HLTH breekt lans voor vrouwengezondheid
Lees meer
artikel
Computable Awards 2024: bekijk de genomineerden
Lees meer
artikel
Gepaste zorg is soms kwestie van ‘gewoon stoppen’
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in