Door slimme AI-gedreven innovaties houden zorgprofessionals meer tijd over voor hun patiënten. Want die kostbare tijd wordt nu nog vaak door handmatige administratieve taken opgeslokt. “Het is tijdrovend, foutgevoelig en gewoon vervelend”, aldus Michel Abdel Malek, tijdens de masterclass ‘Ondernemen met data en AI in de zorg’.
De tijd die artsen besteden aan administratieve taken is aanzienlijk. Onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laat zien dat zorgprofessionals gemiddeld 31 procent van hun werktijd besteden aan administratie.
De AI-assistent van Delphyr vermindert de administratieve last van artsen. Het is in feite een geautomatiseerde zoekmachine die binnen het elektronisch patiëntendossier (EPD) data vindt en samenvat.
“Handmatig data zoeken binnen een EPD is lastig. Het is een grote schoenendoos vol notities waarin je telkens opnieuw de juiste papiertjes bij elkaar moet vinden. Het is tijdrovend, foutgevoelig en gewoon vervelend”, aldus Michel Abdel Malek, anesthesioloog en oprichter van Delphyr.
Lees ook: AI-gedreven zorginnovaties met succes implementeren: lessen uit het UMCG
Vier vragen die iedere zorgondernemer moet beantwoorden
Volgens Abdel Malek zijn er vier zaken die je als ondernemer in de zorg op je netvlies moet hebben voordat je begint:
- Waarom doe je het? Waarom moet het nu en kan het niet wachten tot morgen? En waarom ben jij de juiste persoon om die innovatie te dragen?
- Wat maak je precies? Er zijn duizend mogelijke dingen die je kunt oplossen in de zorg en er is veel concurrentie. Hoe ga jij je onderscheiden?
- Wat is je propositie? Welke waarde levert jouw innovatie op voor de zorgprofessional én de patiënt?
- Aan wie verkoop je het? Wie gaat jouw innovatie daadwerkelijk gebruiken of kopen?
Waarom geduld cruciaal is in MedTech
Het succesvol ontwikkelen en implementeren van zorginnovaties is vaak een langdurig proces. “Het kost een heel dorp om een besluit te nemen in de zorg. Het is een lange lijdensweg met heel veel nee’s die niks met jou te maken hebben. Het helpt dat ik uit de zorg kom, ik snap de hiërarchie.”
Abdel Malek benadrukt daarnaast de harde realiteit van ondernemen in de zorg. “Alles draait om de patiënt, maar het is en blijft een business. Gemiddeld levert elke geïnvesteerde euro slechts 1,5 tot 2 euro op.”
Dit relatief lage rendement draagt dan ook niet bij aan een snelle besluitvorming. “Als je je in Medtech wil storten, moet je verdomd zeker zijn van je zaak.”
Lees ook: Rol van zorgverzekeraars bij innovaties: ‘We moeten niet een te grote broek aantrekken’
Zorginnovatie vraagt om veiligheid van data
Een ander belangrijk aandachtspunt is de veiligheid van je zorginnovatie. Denk bijvoorbeeld goed na over de data die je gebruikt en waar deze terecht kunnen komen. Medische data kunnen lekken naar derde partijen.
Dit is de reden dat Delphyr volledig werkt via Europese hosts en servers. “De Amerikaanse overheid zal niet geïnteresseerd zijn in het patiëntendossier van Mevrouw Janssen, maar technisch gezien is het wel mogelijk dat data lekken.”
Kortom: denk na over wat er gebeurt met de data die je gebruikt. Daar moet je een antwoord op hebben. “Daarmee maak je je product beter en creëer je een cultuur van kwaliteit en betrouwbaarheid.”
Zonder vertrouwen geen succesvolle AI-innovatie
Tot slot valt of staat het succes van een zorginnovatie met vertrouwen bij alle betrokkenen en goede relaties. Als anesthesioloog kent Abdel Malek het ziekenhuis als geen ander. “Wellicht geeft dat vertrouwen als collega en dat is goed voor de beginfase van je innovatie.”
Langdurige impact vraagt om een goed begrip van alle partijen, van dokters tot CFO’s. “Je moet per persoon denken: wat is voor diegene belangrijk?” aldus Abdel Malek, die zijn aanpak daarop afstemt. Belangrijk daarbij is om continu in gesprek te blijven. “De kunst is om mee te gaan met de ontwikkeling die je klant doormaakt. Loop je weg als het moeilijk wordt? Probeer op vertrouwen te winnen.”