Monitoring covid-patiënten verlaagt werkdruk

Volgend artikel: Toezichthouder heeft rol bij mensgericht digitaliseren
Lees meer

Patiënten op afstand monitoren met behulp van slimme draadloze sensoren en een strak softwaresysteem. In het Slingelandziekenhuis passen ze die nieuwe technologie toe op de covid-afdeling. Het resultaat? Efficiëntere, veilige zorg, en lagere werkdruk.

De coronacrisis is een ingrijpende en zware periode, maar brengt ook uitdagingen die uitnodigen tot innovatie. Zoals in het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem. Hier gingen ze in de eerste golf van start met een pilot waarin patiënten op afstand gemonitord worden met behulp van slimme sensoren en software. En met succes. In een presentatie tijdens de Dutch Health Week lichten Malou Peppelman-Hukker, en Gilbert Plagge van softwareleverancier Ascom deze nieuwe manier van werken toe.

Continue monitoring

De wens om te gaan werken met continue monitoring bestond in Doetinchem al langer, vertelt Peppelman-Hukker, Programmamanager Innovatie en Technisch geneeskundige bij het Slingeland. “We wilden pro-actief zorg kunnen bieden, vroegtijdig verslechtering kunnen signaleren en de zorg mogelijk ook naar naar buiten het ziekenhuis kunnen verplaatsen.”

Om aan deze wens te voldoen, ging het ziekenhuis een traject in Ascom, specialist op het gebied van IT-oplossingen. De oplossing is een health care platform, waarin de data uit slimme, draadloze sensoren is geïntegreerd. Alle gecollecteerde informatie van de sensoren gaat via een smartphone naar de het dashboard en stroomt rechtstreeks het EPD in. Zo worden de vitale waarden van de patiënten continu gemonitord. Als de waarden van de sensoren een afwijking laten zien, volgt er alarm-management naar het dashboard en handset van verpleegkundige.

Veilig gevoel

“Covid was eerste stap om met dit systeem te gaan werken”, vertelt Peppelman. De resultaten van de monitoring waren meteen positief: de continue monitoring gaven patiënten een veilig gevoel en een kortere ligduur. Bij de zorgverleners verlaagde het de werkdruk. Het continue beeld van de patiënt werd ook door de zorgverleners als positief ervaren. “En we hebben gekeken of het systeem buiten het ziekenhuis werkte, zoals in een zorghotel niet ver bij ons vandaan. Dat kon.”

Ook de data van de sensoren was heel bruikbaar. “We hadden data op basis waarvan we verslechtering eerder herkennen, zo konden we pro-actief screenen op t risico van verslechtering.” Daar plukten ze in de tweede golf de vruchten van. Met behulp van alle data kon het ziekenhuis de te verwachten ligduur, heropnames en IC-transfers beter inschatten.

Kritische succesfactoren

Een nieuw systeem vraagt wel aanpassingsvermogen en verandering voor zorgmedewerkers. Daarom vraagt zo’n traject om een goede voorbereiding, uitwerking, testfase en terugkoppeling. Peppelman-Hukker: “Een gefaseerde aanpak, waarin je de gebruikers betrekt, én goede begeleiding is essentieel.”

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Floor van Dijck Auteur
Lees meer

Meer over

Dutch Health Week,

Deel

‘Persoonlijk contact is sleutel tot datagedreven zorg’
Lees meer
‘Nederland nog lang geen data-hub voor de zorg’
Lees meer
‘Data-infuus is krachtig middel tegen coronapandemie’
Lees meer
‘Rijzende digitale ster’ Nederland zoekt het noorden
Lees meer
Toezichthouder heeft rol bij mensgericht digitaliseren

ICT is de ruggengraat van de organisatie. Mensgerichtheid is hierbij nog niet een belangrijke maatstaf, maar zou dat wel moeten zijn.

Ilonka Coenraad Auteur
Lees artikel

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in