Ambyon ONE, de logistieke zorgrobot die zorgprofessionals ondersteunt, wint de tweede regionale voorronde van de Nationale Zorginnovatieprijs. Willem-Jan Lamers, CEO en oprichter van Ambyon, vertelt waarom de robot een welkome én noodzakelijke zorgcollega is.
Ambyon ONE is een innovatieve zorgrobot op wielen die logistieke taken uit handen neemt van de zorgprofessional. Denk aan het halen en brengen van medicijnen, laboratoriummonsters, voeding, disposables, klein medisch apparatuur, maar ook bedden (zonder patiënt).
“Dat zijn allemaal taken die niet direct bijdragen aan patiëntenzorg. Hoe meer tijd je kunt doorbrengen met je patiënt, hoe beter de kwaliteit van zorg”, aldus Willem-Jan Lamers, CEO en oprichter van Ambyon.
Fouten door personeelstekort
Het zaadje voor het oprichten van Ambyon werd geplant in 2012 toen Lamers en zijn vrouw onverhoopt naar het ziekenhuis moesten voor de geboorte van hun dochter. “De bevalling ging goed, maar door te weinig personeel gingen er dingen mis in de nazorg. Ik wilde onderzoek doen naar dat probleem.”
Na een lang traject van marktonderzoek en verkennen van personeelsproblemen ging eind 2024 de eerste pilot van start en inmiddels heeft de robot rondgereden in het Elkerliek Ziekenhuis, Radboudumc, Erasmus MC en AZ Voorkempen in België.
Lees ook: J58 en Freequency winnen Nationale Zorginnovatieprijs 2025
Het effect van één robot
Volgens Ambyon kan de inzet van één robot al leiden tot een besparing van 1,1 fte. Lamers: “Belangrijk is dat die besparing niet wordt wegbezuinigd, maar juist wordt vrijgespeeld voor patiëntenzorg. Het is dus echt een persoonlijke assistent van de zorgprofessional.”
Het ontlasten van de zorgprofessional van logistieke taken kan leiden tot minder stress bij de zorgprofessional en dat is nodig. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vijf van de tien beroepen met de meeste stress afkomstig zijn uit de zorg, zoals apothekersassistenten, artsen en verpleegkundigen. “Het werkplezier staat onder druk en daar moeten we iets mee”, stelt Lamers.
Ambyon ONE ziet en begrijpt het ziekenhuis
De robot verplaatst zich door hallen, op afdelingen en in liften en komt in aanraking met personeel, patiënten en bezoekers. De Ambyon ONE onderscheidt zich van concurrenten door het gebruik van 3D-visie: camera’s die de wereld rondom de robot ‘begrijpen’ en daarop anticiperen.
“Als wij door een gang lopen en er gaat een deur open, weten wij, als mens, dat de kans groot is dat er een persoon door die deur zal komen. Onze robot weet dat ook. Die wordt alert en heeft drie keuzes: stoppen, gas geven of met een voorspelbare en natuurlijke bocht er omheen.”
Lees ook: Desinfectierobot SAM levert consistent hoge kwaliteit en verlicht het personeelstekort in de zorg
Voorwaarden voor acceptatie
Dit begrijpend vermogen is volgens Lamers een van de cruciale elementen voor acceptatie van de robot bij de zorgprofessional. “Het is prima als een robot tien seconden stilstaat, maar een ziekenhuisgang is ontzettend dynamisch. Kiest die bij elke beweging voor stoppen, dan staat hij continu stil. Dat leidt tot frustratie”, vertelt Lamers. “Zorgprofessionals vallen dan snel terug in oude gewoonten: zelf lopen. En dan belandt de robot in de bezemkast.”
Ook snelheid is een punt van aandacht. “Loopt zij langzamer dan mensen, dan ergeren mensen zich. Loopt zij te snel, dan wordt de robot als intimiderend gezien.”
Daarnaast wordt een innovatie sneller geaccepteerd en geïmplementeerd als de omgeving niet drastisch hoeft te veranderen. Lamers: “Onze visie is het niet hoeven aanpassen van de bestaande infrastructuur. Zo heeft, bijvoorbeeld, de robot een soort arm die de knoppen van de lift kan indrukken waardoor je geen aanpassingen in die lift hoeft door te voeren. Wij passen de robot aan op de omgeving, in plaats van andersom.”
De kracht van co-creatie
Lamers benadrukt het belang en de kracht van samenwerken met ziekenhuizen. “Veel problemen worden niet meer als probleem gezien, omdat het al decennialang tot het takenpakket behoort. Maar kom je als buitenstaander binnen, dan zie je die problemen wél.”
Internationale stip op de horizon
In eerste instantie houdt Ambyon het dicht bij huis en richten ze zich op Nederland en België. “We moeten snel kunnen bijsturen en daarvoor is fysieke afstand nu nog bepalend.” Uiteindelijk reikt de horizon verder. “Onze ambitie is om internationaal te gaan, want dit probleem speelt in elk westers land. Er moet echt iets gebeuren.”
Tip voor startende zorgondernemers
Voor iedereen die wil starten met ondernemen in de zorg heeft Lamers een heldere boodschap: “Wacht met het ontwikkelen van je technologie, je prototype en alles wat je denkt te moeten gaan bouwen. Begin met marktonderzoek en begrijp wat er écht speelt in de zorg en doordring jezelf met de leefwereld van de eindgebruiker.”
Over de Nationale Zorginnovatieprijs
In 2026 reikt Zorginnovatie.nl voor de elfde keer de Nationale Zorginnovatieprijs uit voor de meest vernieuwende zorginnovatie in de opschalingsfase. Deelnemers maken kans op de vakjuryprijs ter waarde van €10.000 en op de publieksprijs ter waarde van €5.000. Daarnaast krijgen ze begeleiding bij de verdere (door)ontwikkeling van hun innovatie.
Ambyon staat in de finale van de Nationale Zorginnovatieprijs 2026 tijdens het Health Valley event op 12 maart 2026 in Nijmegen. De uitreiking van de nationale vakjuryprijs en publieksprijs is tijdens Zorg & ict op 15 april bij Jaarbeurs Utrecht.