Whitepaper en stappenplan beschikbaar voor sturen op uitkomsten én kosten

Sofie Smulders Auteur
Lees meer
Volgend artikel: Sjoerd Repping: ‘Verstandig sturen vraagt wetenschappelijke bril’
Lees meer

Linnean komt met twee nieuwe kennisproducten: een whitepaper en een stappenplan voor het sturen op waarde voor de patiënt.

“Als medisch leider merk ik dat er vooral wordt gestuurd op kosten. Als medisch specialist ervaar ik dat het steeds meer gaat over het sturen op uitkomsten vanuit patiëntenperspectief. Tussen die twee zit een gat”.

Aan het woord is Angelique Weel, reumatoloog in het Maasstad Ziekenhuis, bijzonder hoogleraar bij ESHPM en leider op het sturen op uitkomsten én kosten bij Santeon. Ze vertelt met Mariska Hackert, postdoctoraal onderzoeker in het Maasstad Ziekenhuis, over de  kennisproducten van de werkgroep Sturen op Uitkomsten én Kosten.

Waardegedreven zorg

Mariska Hackert:  “Op wetenschappelijk vlak proberen we een vertaalslag te maken van doelmatigheidsonderzoek en Health Technology Assessment (HTA) naar waardegedreven zorg.” Weel vult aan: “HTA geeft op macroniveau beleidsmatig adviezen over bijvoorbeeld dure geneesmiddelen. Moeten die wel of niet in het zorgpakket worden opgenomen? Dat doen ze door te rekenen. Hoeveel gezondheidswinst, gemeten in QALY, krijg je voor zoveel euro? Als gezondheidswinst, gemeten in één jaar in volledige gezondheid, pak ‘m beet boven de 80.000 euro kost, komt het niet in het zorgpakket.”

“Dit zouden we ook in ziekenhuizen moeten doen. In welke zorgpaden is stuurinformatie wenselijk? Als door een zorginterventie gezondheidswinst toeneemt, hoeveel kost dat dan? Hoe kunnen we patiëntwaarde optimaliseren met het voor ons beschikbare budget?”

Drie praktijkvoorbeelden

Hackert licht drie praktijkvoorbeelden uit die ook in de whitepaper staan. “Het Franciscus Gasthuis & Vlietland drukt kwaliteit uit in het percentage patiënten dat goede klinische en patiëntgerapporteerde uitkomsten bereikt en zet deze af tegen de kosten van de activiteiten in het zorgpad. Deze ratio wordt periodiek gemonitord in een dashboard. Daarmee is snel inzichtelijk hoe uitkomsten én kosten zich verhouden in de tijd. Met procesindicatoren kijken ze  hoe ze daarop kunnen verbeteren.”

Een ander mooi voorbeeld van de verhouding kosten-uitkomsten komt uit het Catharina ziekenhuis. Hackert: “In een spiderchart geven zij over de tijd heen patiënt-relevante uitkomsten en kostendrijvers weer. In één oogopslag wordt daardoor zichtbaar hoe de organisatie doelmatiger te organiseren is.”

Tot slot noemt Hackert een voorbeeld vanuit de wetenschap. “Het SELFIE-project, gecoördineerd door de Erasmus Universiteit, maakt gebruik van MCDA (Multi-Criteria Decision Analysis) om uitkomsten, ervaringen én kosten te vangen in één waardescore.

Download hier de whitepaper en het stappenplan

Deel

artikel
Compassievolle zorg begint met vragen
Lees meer
artikel
‘Natuur op Recept’ krijgt eigen verwijstitel
Lees meer
artikel
EU steekt miljoenen in vergroten veerkracht zorgpersoneel
Lees meer
artikel
Ravijnjaar 2026: bereid je op tijd voor
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in