Persoonsgerichte zorg verbetert uitkomsten in ziekenhuis

Persoonsgerichte zorg
Gastauteur
Gastauteur
13 april 2022
4 min

Vrijwel alle zorgorganisaties claimen een focus te hebben op persoonsgerichte zorg. Een prachtig streven met de beste intenties. Maar helaas in de praktijk vaak onvoldoende merkbaar.

Door Paul Sluis en Roos Trooster, Planetree

De basis voor duurzame, authentieke en effectieve persoonsgerichte zorg begint al bij de vraag wat het eigenlijk is; persoonsgerichte zorg. Op welke niveaus binnen een zorgorganisatie kun je waarde toevoegen door meer persoonsgericht te zijn?

Een vaak gehoord misverstand is dat met de ‘persoon’ alleen de patiënt wordt bedoeld. Maar hoe kun je een patiënt empathisch benaderen als de zorgverlener zichzelf niet op eenzelfde manier behandeld voelt? Persoonsgerichtheid begint dan ook bij de relatie tussen organisatie en haar zorgverleners. Zeker in een tijd van schaarste op de arbeidsmarkt en enorme druk op de zorg blijken empathie voor en partnerschap met patiënt én zorgverleners onmisbare schakels te zijn.

Kennisfestival

Dit is één van de onderwerpen die op 16 mei aan bod komt tijdens de eerste editie van het ‘Kennisfestival’ voor de curatieve en overige zorgsectoren. Tijdens deze bijeenkomst zullen verschillende zeer aansprekende en inspirerende zorgspecialisten vertellen over hun visie op zorg. Het festival is onderdeel van de jaarlijkse Planetree Conferentie.

Doorgaans wordt persoonsgerichte zorg voornamelijk uitgediept op het microniveau, zoals bijvoorbeeld in de dialoog tussen patiënt en specialist in de spreekkamer. Dat is al ingewikkeld genoeg. Maar dat is slechts het begin. Er zijnj meer relevante vragen om de definitie van persoonsgerichte zorg helder te krijgen Zoals welke invloed processen en protocollen hebben op de mate waarop een organisatie in staat is om persoonsgericht te kunnen zijn. En welke organisatiecultuur daarbij past.

Allemaal vragen die op het eerste gezicht simpel en vanzelfsprekend lijken, maar onmisbaar zijn voor het succesvol implementeren van zorg waarbij persoonsgerichtheid en empathie centraal staan.

Succesvolle implementatie

Een van de sprekers op het Kennisfestival is Lisa Allen, Chief Patient Experience Officer bij Johns Hopkins Medicine. Zij stond aan de wieg van de succesvolle implementatie van patient and family centered care.  Zij werkt nauw samen met leiders en zorgprofessionals van Johns Hopkins aan een systeem dat leidt tot continue verbetering.

Tijdens het Kennisfestival deelt Allan haar visie op het belang van de organisatiecultuur op excellente zorg. Daarnaast vertelt ze uitgebreid over de vijf ‘drivers’ die er voor kunnen zorgen dat persoonsgerichte zorg op een effectieve manier kan dienen als kwaliteitssysteem. Alles bij elkaar een uniek inkijkje in de keuken van ’s werelds meest gerenommeerde ziekenhuizen.

Kwaliteit van zorg

Al ruim twintig jaar geldt de definitie van kwaliteit voor de zorg, die stelt dat zorg ‘effectief, patiëntgericht, efficiënt, veilig, tijdig en toegankelijk’ moet zijn. Em. Prof. Jan Hazelzet pleit voor verdieping van deze dimensies. Nieuwe inzichten leiden er volgens hem toe dat er net zoveel aandacht nodig is voor ‘waarden’ van de patiënt, als voor de economische waarde. De kosten van de zorg dus.

Maar er staan ​​meer waarden op het spel. Dat plaatst ons voor complexe dilemma’s zonder duidelijke en simpele oplossingen. Hoe kunnen we betere gezondheid en gezondheidszorg bevorderen voor de individuele patiënten, op manieren die tegelijkertijd relevant en duurzaam zijn voor onze samenleving? Tijdens het Kennisfestival geeft Hazelzet mogelijke antwoorden op deze vragen.

Nazorg overlevenden kanker

Overlevenden van kanker kunnen, nog decennia na de behandeling, gezondheidsproblemen ontwikkelen die het gevolg zijn van de behandeling met chemotherapie of radiotherapie.

Follow-up, gericht op preventie, vroege detectie en interventie van late effecten kan de gezondheid behouden of verbeteren. Kinderoncoloog Jacqueline Loonen ontwikkelde een innovatief model voor geïntegreerde nazorg voor overlevenden van kanker, die zich ‘cancer survivors’ noemen.

Het team van het Radboudumc Expertisecentrum Late Effecten na Kanker, waar Loonen leiding aan geeft, gebruikt dit Personalized Cancer Survivorship Care Model al jaren in de dagelijkse praktijk. Een mooi voorbeeld van persoonsgerichte zorg op de langere termijn. Tijdens het Kennisfestival deelt Loonen resultaten en ervaringen.

Betere zorg tegen lagere kosten

Planetree International President Susan Frampton leidde een groep van experts die in opdracht van de National Academy of Medicine de vraag onderzocht: ‘Leidt persoonsgerichte zorg tot betere zorg? Het onderzoek toont aan dat patiënten- en naastenparticipatie leidt tot een betere cultuur, betere gezondheid, betere zorg en lagere kosten.

Het resultaat van het onderzoek is een bibliografie en raamwerk ter ondersteuning van de implementatie van persoonsgerichte zorg. Frampton gaat tijdens het congres in op het implementatiemodel van Planetree, dat is gebaseerd op dit wetenschappelijk onderzoek.

Korting op tickets via Dutch Health Hub

Tijdens de Planetree Conferentie op 16 mei komt een groot aantal zorgmedewerkers samen. Wil je meer weten over de conferentie en het Kennisfestival in het bijzonder, kijk dan op de website. Je kunt hier ook tickets bestellen met 10 procent korting. Gebruik hiervoor de kortingscode DDH10.

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen