Hoe maak je digitale zorg écht toegankelijk voor iedereen? Onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam laat een positief effect zien van een centrale Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) in ziekenhuizen. Met deze ondersteuning voelen patiënten zich zekerder én worden zorgprofessionals ontlast. Dit onderzoek biedt een stevige onderbouwing voor structurele ondersteuning bij digitale zorg.
Tijdens haar masteronderzoek voor de studie Management, Policy Analysis and Entrepreneurship in Health & Life Science aan de Vrije Universiteit Amsterdam werkte Iris Scholing samen met Stichting Helpdesk Digitale Zorg (HDZ) en ProxCare. De aanleiding: haar groeiende interesse in digitale inclusie. “Iedereen komt vroeg of laat in contact met het ziekenhuis of zorg thuis. Juist daar moet digitale zorg toegankelijk zijn,” vertelt Scholing. Ze onderzocht het verschil tussen ziekenhuizen die wel en niet samenwerken met HDZ.
Een verschil dat voelbaar is
Scholing interviewde 17 zorgprofessionals op verschillende niveaus, uiteenlopend van vrijwilligers tot artsen en CEO’s. Daarnaast zette ze een enquête uit onder meer dan 170 patiënten. Wat opviel? In ziekenhuizen met een Helpdesk Digitale Zorg ervaren patiënten een duidelijk aanspreekpunt voor digitale zorgvragen. “Gebruikers voelen zich zekerder, mede omdat de medewerkers van de helpdesk niet alleen vragen beantwoorden, maar ook geruststellen,” aldus Scholing. Uit de enquête bleek dat 70 procent van de gebruikers zich zekerder voelt door het contact met de helpdesk.
Lees ook: Gedeelde Zorg: digitaal netwerk voor duizenden zorgverleners en inwoners
Minder druk op zorgprofessionals
Zorgprofessionals en ICT-medewerkers in aangesloten ziekenhuizen ervaren dat HDZ hen werk uit handen neemt. “Ze hoeven digitale vragen niet meer zelf op te vangen. Daardoor verandert hun blik op digitale zorg: van een extra last naar een waardevol hulpmiddel.” Tegelijkertijd ziet Scholing bij niet-aangesloten ziekenhuizen dat het ondersteuningsaanbod versnipperd is, of zelfs ontbreekt. “Dan worden patiënten afhankelijk van goedwillende zorgverleners. Dat werkt niet duurzaam.”
Digitale zorg vraagt om gedeelde verantwoordelijkheid
Scholing hoopt dat haar onderzoek bijdraagt aan bewustwording bij zorginstellingen: “Zorginstellingen moeten digitale inclusie serieus nemen. Niet alleen door technologie aan te bieden, maar ook door een vangnet te organiseren voor patiënten én medewerkers. Digitale zorg implementeren is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.”
Feiten die spreken: ondersteuning maakt écht verschil
Het onderzoek van Scholing laat overtuigend zien: ondersteuning door Helpdesk Digitale Zorg vergroot significant het vertrouwen, de toegankelijkheid én het gebruiksgemak van digitale zorg. Van de gebruikers geeft 84 procent aan (zeer) tevreden te zijn over de digitale zorg die zij ontvangen na contact met de helpdesk. Ook voelt deze groep zich zekerder in het gebruik ervan. Bijna drie op de vier gebruikers ervaren betere en gemakkelijkere toegang tot digitale diensten, zoals patiëntportalen en online afspraken.
De verschillen met niet-gebruikers zijn opvallend. Zo is de algehele tevredenheid over digitale zorg bij HDZ-gebruikers ruim 89 procent, tegenover slechts 40 procent bij niet-gebruikers. En waar 92 procent van de HDZ-gebruikers vertrouwen heeft in digitale zorg als volwaardige aanvulling op fysieke zorg, is dat bij niet-gebruikers nog geen 35 procent.
Scholing heeft dit onderzocht aan de hand van het Hybride Zorg Management Model (HZM-Model®) van ProxCare. Het HZM-model® evalueert zorginstellingen op de kwaliteit en verbetermogelijkheden van hybride gezondheidszorg aan de hand van acht clusters en biedt een gestructureerde wetenschappelijke basis voor dit onderzoek. Meer informatie over dit model is te lezen op de website van ProxCare.
Lees ook: 5+1 lessen over digitale inclusie van BeterDichtbij
Samen werken aan digitale inclusie
Het onderzoek van Scholing onderstreept het belang van duidelijke ondersteuning. Een helpdesk zoals HDZ biedt meer dan technische hulp: het geeft patiënten vertrouwen, vergroot de toegankelijkheid en ontlast zorgprofessionals. Digitale inclusie is geen bijzaak, maar een randvoorwaarde voor toekomstbestendige zorg. Door structurele ondersteuning te organiseren, maken we digitale zorg menselijk, betrouwbaar en voor iedereen toegankelijk. Samen maken we zorg op afstand dichtbij.
Wil je weten waar Stichting Helpdesk Digitale Zorg binnen jouw organisatie het verschil kan maken? Neem gerust contact op via de website van Helpdesk Digitale Zorg.