Bezorgservice Velomedi belooft apotheker en patiënt ‘Coolblue-ervaring’  

Volgend artikel: Toezichthouder heeft rol bij mensgericht digitaliseren
Lees meer

Ondernemer en hoogleraar digitale zorg Daan Dohmen treedt toe als investeerder in de fietskoeriersdienst Velomedi om te helpen bij digitalisering. De bezorgservice belooft apothekers en patiënten een ‘Coolblue-ervaring’.

Lang wachten bij de apotheek. En dan blijkt de medicatie niet op voorraad. Deze irritatie van veel patiënten pakt start-up Velomedi aan met een landelijke fietskoeriersdienst. Daarmee kan elke apotheek medicijnen betaalbaar en duurzaam aan huis bezorgen. De droom van oprichter Luuk van den Einden gaat echter verder. Hij wil het voor elke lokale apotheker mogelijk maken om patiënten een ‘coolblue’ ervaring te bieden. Digitale ondersteuning voor apotheken in hun communicatie rondom de medicijnbezorging gaat dit mogelijk maken. Hierbij gaat ondernemer en hoogleraar digitale transformatie in de zorg Daan Dohmen via een investering van kapitaal en kennis helpen. Dat maken beiden partijen vandaag bekend.

Versnelling digitale zorg
Steeds meer ziekenhuizen en huisartsen bieden online services en e-health aan. Apotheken in Nederland bewegen mee, maar hebben nog veel stappen te zetten. Mensen moeten vaak hun medicatie zelf afhalen en als de medicatie al bezorgd wordt, is dat zonder track & trace-meldingen of een andere vorm van communicatie. Velomedi-oprichter Luuk van den Einden: “Eigenlijk is het niet meer uit te leggen dat we in de rij moeten staan voor onze medicijnen maar een wasmachine binnen een dag thuis bezorgd wordt wanneer ik dat wil. Dat wil ik helpen veranderen.”

‘Coolblue-ervaring’: duurzaam en gemakkelijk
“Met deze investering gaan we zorgen dat patiënten zelf de regie krijgen én de lokale apotheker wordt ondersteund bij het bieden van een top bezorgservice”, aldus Daan Dohmen. Velomedi gaat het mogelijk maken dat patiënten bij hun eigen apotheek net als bij Coolblue en Picnic hun eigen bezorgmoment kunnen kiezen en precies zien wanneer de bezorger komt. Hierdoor krijgt de apotheek veel minder telefoontjes zodat de medewerkers in de apotheek tijd overhouden voor de patiënt in plaats van de logistiek. Zo moeten openbare, lokale apotheken eenzelfde servicelevel bereiken als Coolblue, Picnic en Thuisbezorgd.

Digitale transformatie
Velomedi ontwikkelt de functies met hulp van Daan Dohmen die als ondernemer en hoogleraar veel ervaring heeft met digitale transformatie in de zorg. “Toen ik Luuk voor het eerst sprak, zag ik gelijk een bevlogen jonge ondernemer die het leven van patiënten wil verbeteren met respect voor bestaande zorgnetwerken. Daar geloof ik in. Zorg aan huis is de toekomst. Een betrouwbaar en duurzaam distributienetwerk in de wijk is daarvoor cruciaal. Zowel voor medicatie als voor andere dingen, zoals labtesten thuis. Velomedi kan echt helpen deze zorg te transformeren.” Velomedi verwacht de vernieuwende bezorgservice eind 2021 in Nederland uit te rollen.

Ruud Koolen Auteur
Lees meer

Meer over

mHealth,

Deel

Delen van data draagt bij aan betere hartzorg
Lees meer
KPN kiest voor duurzaam partnerschap met Dutch Health Hub
Lees meer
Joep de Groot: ‘Meer schaal en impact digitale zorg nodig’
Lees meer
Open brief aan CZ: drie suggesties om digitale zorg te versnellen
Lees meer
Toezichthouder heeft rol bij mensgericht digitaliseren

ICT is de ruggengraat van de organisatie. Mensgerichtheid is hierbij nog niet een belangrijke maatstaf, maar zou dat wel moeten zijn.

Ilonka Coenraad Auteur
Lees artikel

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in