Philips werkt met eindgebruiker aan zorginnovatie

Pieter Verbeek Auteur
Lees meer
Volgend artikel: ‘Design thinking brengt zorginnovatie verder’
Lees meer

Bij zorginnovatie hoort de eindgebruiker centraal te staan. Want alleen die kan helder aangeven voor welke uitdaging een bepaalde technologie de oplossing moet zijn. De eindgebruiker is dus de belangrijkste drijfveer voor het Philips Experience Design Team.

Het grootste gevaar bij zorginnovatie is dat de nadruk ligt op de technologie zelf en niet op de problemen die moeten worden opgelost of op de waarde die een innovatie zou moeten leveren. Alleen de eindgebruiker kan helder aangeven voor welk probleem een bepaalde technologie de oplossing kan zijn. Maar hoe zet je de eindgebruiker centraal?

Medische apparatuur

De ontwerpafdeling van Philips is al meer dan negentig jaar bekend om de ontwerpen die ze maken. In het verleden ging het om scheerapparaten en lichtsystemen, tegenwoordig is het team vooral gefocust op ontwerpen voor gezondheid en zorg.

Met aantrekkelijk design maken ze zorg aangenamer voor de patiënt en gebruiksvriendelijk voor de zorgverlener. Zo ontwikkelde het bedrijf bijvoorbeeld MRI- en PET/CT-scanners met een zogeheten Ambient Experience. Daarmee kiest de patiënt zelf hoe de ruimte om hem heen eruit ziet tijdens de scan. Dit maakt plaatsnemen in zo’n scan een stuk aangenamer.

Samenwerking met de eindgebruiker

Design Researcher Jos-marien Jansen leidt projecten binnen het Innovatie & Strategie team van Philips Experience Design. Het team onderzoekt hoe technologie van de toekomst aansluit bij de behoefte van de gebruiker. “Hoe ontwikkel je technologie zo dat een verpleegkundige niet hoeft te zoeken op een scherm? En hoe is een oplossing te personaliseren, zodat een dokter die inlogt de software precies kan aanpassen aan zijn of haar wensen? Hoe kunnen we als Philips de gezondheidszorg betaalbaar maken door technologische oplossingen? Dat kunnen we alleen door de samenwerking te zoeken met de gebruiker, met verpleegkundigen, artsen en met patiënten. En daarin is ons team gespecialiseerd.”

Onderzoeksmethoden

Jansen: “Om de behoeften, beleving en context van de eindgebruiker in kaart te brengen, maakt ons team gebruik van verschillende onderzoeksmethoden. Van kwalitatief tot kwantitatief onderzoek, van objectieve tot subjectieve data. Meestal gebruiken we een mix van methoden.”

“We laten patiënten dagboeken bijhouden of vragen artsen en verpleegkundigen om bepaalde ervaringen te loggen door de dag heen. Daarnaast doen we veel observaties op de werkvloer. We lopen bijvoorbeeld dagenlang achter zorgprofessionals aan om de workflow te begrijpen. Aan de hand daarvan kijken we hoe we in de toekomst beter kunnen werken met technologie.”

Zorgpad

De onderzoekers brengen bovendien het zorgpad in kaart bij bepaalde ziekten. En ze houden sessies met zorgmedewerkers om samen te kijken hoe bepaalde technologie de workflow in de toekomst kan verbeteren. “Dat is echt iets wat je alleen samen kunt bedenken”, legt Jansen uit. “Juist zorgmedewerkers kunnen zeggen wat ze nodig hebben en wat wel of niet werkt.”

Verder maken de innovatie-onderzoekers bij grote groepen gebruik van surveys en vragenlijsten. Dat doen ze bijvoorbeeld bij patiënten. Ook werken ze met prototypes om innovaties te testen. “Dat doen we digitaal, met apps bijvoorbeeld”, vertelt Jansen. “Die gebruiken we dan als onderzoekstools, waarmee we door de dag heen vragen kunnen stellen.”

Data enabled design

“We zetten de apps en devices in om te leren hoe het gaat met de patiënt thuis. Heeft deze bijvoorbeeld moeite met bepaalde leefstijldoelen? Zo kunnen we beter begrijpen wat de behoefte is van de patiënt. Zijn er bepaalde redenen waarom de patiënt bepaalde stappen niet neemt? Misschien is het heel anders dan wij dachten. We zijn altijd op zoek naar het waarom achter de data en wat mensen zeggen.”

Een nieuwe methode is data enabled design, gaat Jansen verder. “Data spelen een steeds belangrijkere rol. Veel oplossingen verzamelen immers data. Dus we gebruiken steeds meer data in het ontwerpproces en geven data trackers mee naar huis. Dat kan gaan om een smartwatch, een slimme tandenborstel of een sensor om vitale functies van een patiënt op afstand te meten.”

Langdurig traject

Innovatie voor de zorgomgeving is niet iets wat je even snel voor elkaar krijgt. Om nieuwe ideeën, kennis en expertise op te bouwen, is het nodig een nauwkeurige innovatie-agenda bij te houden. “Sommige van de projecten op deze agenda resulteren vrij direct in producten die op de markt komen. Zo werkte het team aan een slimme babyfles. Het prototype werd getest met ouders en baby’s. Dit product was later te koop in de winkel.”

“Met andere projecten maak je het mogelijk om kennis te vergaren en wellicht bewijs te vergaren dat een bepaalde aanpak werkt. Zo heeft het team de kennis en kunde die werden opgedaan in een samenwerking rondom patiënten die een maagverkleining ondergingen ingezet in het realiseren van een nieuwe polikliniek voor hartpatiënten.”

 

Deel

artikel
Philadelphia Zorg ontwikkelt robots met eindgebruiker
Lees meer
artikel
Healthplus voorspelt postoperatieve infecties met AI
Lees meer
event
Bepaal de waarde van je zorginnovatie
Lees meer
artikel
Dutch Health Week: alle artikelen
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in