Vervoerder slaat brug tussen zorg thuis en ziekenhuis

Volgend artikel: Zes tips om je innovatievermogen te versterken
Lees meer

Iedere dag bezorgt PostNL vele duizenden pakjes met zorgproducten. Daarmee neemt het bezorgbedrijf de sector niet zomaar werk uit handen, betoogt sectormanager Health Huub Zijlstra. Het bedrijf draagt óók bij aan de transitie van ziekenhuiszorg naar thuis en het wijst de weg naar een betaalbaar, houdbaar zorgstelsel.

“Het zorgproces van de toekomst wordt minder plaats- en tijdgebonden”, stelt Zijlstra, die optreedt als één van de sprekers tijdens de interactieve digitale bijeenkomst ‘Get the health future you need’. “Dat betekent dat je het proces verder uit elkaar moet trekken. Dan krijg je logistiek, IT, services en een zorgtaak. Als je de verschillende rollen beter definieert, kun je op die taken verschillende mensen inzetten. Daarmee ontlast je de zorg en dat is hard nodig want we hebben gewoon te weinig mensen.”

Verdrievoudiging

Dik anderhalf jaar corona heeft Zijlstra gesterkt in zijn overtuiging dat logistiek en digitalisering belangrijke pijlers zijn voor een duurzaam zorgstelsel. Om de zorg overeind te houden, is de samenwerking met klanten als het Erasmus MC flink uitgebreid. De distributiebehoefte van het Erasmus bestaand uit onder meer medicatie en hulpmiddelen is de afgelopen anderhalf jaar verdrievoudigd. Daarmee sneed het mes aan twee kanten. Patiënten die niet naar het ziekenhuis konden, kregen toch de benodigde zorg, terwijl zorgverleners in het ziekenhuis meer aandacht aan corona konden besteden.

Grotere schaal

Wat Zijlstra betreft, krijgt deze werkwijze snel bredere toepassing. “Zorg thuis wordt efficiënter en je krijgt meer grip op het proces naarmate je het op grotere schaal doet. Daarin heeft de zorg stappen gezet, maar ik zie ook een neiging om weer terug te vallen. Ik mis soms de urgentie om mooie initiatieven door te zetten. Je moet anders naar processen leren kijken. Als je in een ziekenhuis alsnog een verpleegkundige in de regie zet, levert het geen winst op. Dat is toch vaak wat er gebeurt. Als je een proces uit elkaar trekt en versimpelt, zie je dat verpleegkundigen in heleboel taken geen bijdrage hoeven te leveren, terwijl ze dat nu vanuit de historie wel doen.”

Menselijke maat

Waar Zijlstra spreekt in termen als logistieke processen, efficiency en operational excellence, gaat het discours in de zorg tegenwoordig vaak over de noodzaak om afscheid te nemen van het systeemdenken en de mens weer centraal te stellen. Hoe ziet Zijlstra zijn betoog hierin passen? “De menselijke maat kent meerdere aspecten”, gelooft Zijlstra. “Het zit niet alleen in het krijgen of geven van persoonlijke aandacht. Voor veel mensen betekent het ook gemak en zelf een keuze hebben. Wat is menselijke maat? Iemand met kanker naar het ziekenhuis laten komen voor bloedafname die daar pas hoort dat zijn bloedwaarden niet voldoen voor de chemo op dezelfde dag… Of een thuistest die aangeeft of je wel of niet naar het ziekenhuis hoeft.”

Gemak

“Wij zijn geneigd die menselijke maat overal in het zorgproces vooraan te zetten, terwijl consument steeds meer naar gemak kijkt. Ik zelf gebruik al tien jaar astmamedicijnen. Die mogen gewoon door de brievenbus komen. Pas als er iets verandert in mijn behoefte, wil ik met iemand kijken wat ik zou willen. In Nederland vullen we veel voor mensen in.”

Business

Rest de vraag of Zijlstra’s pleidooi niet wordt ingegeven door eigenbelang. Gaat het PostNL om meer business of dient het postbedrijf een breder maatschappelijk belang? “Zorg is ook business”, reageert Zijlstra. “We besteden er vijftien procent van ons bruto binnenlands product aan. Daar krijgen we natuurlijk iets fantastisch voor terug, maar we zullen als BV Nederland samen de zorg overeind moeten houden. Met slimme technologie zodat we minder mensen nodig hebben en handen over houden voor activiteiten die alleen door mensen gedaan kunnen worden.”

Tijdens de interactieve bijeenkomst ‘Get the Health Future you need’ gaat adviesbureau CapGemini in Jaarbeurs Studios met vier sprekers en toehoorders in gesprek over de grote uitdagingen van de zorg. Naast Zijlstra treden Agnès De Leersnyder, CEO Future4care, Lea Bouwmeester, grensverlegger BeBright, en Julian van Velzen, hoofd Quantum Lab, als spreker op.

Philip van de Poel Auteur
Lees meer

Deel

Video: organiseer een Design Sprint
Lees meer
Zorg Enablers: gids door technologische jungle
Lees meer
Zorginnovatie: dertien obstakels
Lees meer
UX design: dé passende ontwerper bestaat niet
Lees meer
Zes tips om je innovatievermogen te versterken

Zes tips voor het versterken van het innovatievermogen van je zorgorganisatie. Want nieuwe technologieën en toepassingen bieden volop kansen om de zorg te verbeteren. Maar hoe kan technologie bijdragen aan de benodigde transformatie van de zorg?   

Sjoerd Emonts Auteur
Lees artikel

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in