Tired of Cancer pakt vermoeidheid bij kanker aan

Maaike Zweers Auteur
Lees meer
Uitgelicht event: Zorg & ict 2024
Lees meer

Een zorginnovatie succesvol in de markt zetten, vraagt veel geld, tijd en doorzettingsvermogen. Tired of Cancer (ToC) pakt vermoeidheid bij kanker aan. En staat na jaren op het punt van doorbreken met de Untire app. Het eerste contract met een zorgverzekeraar en ziekenhuis is in zicht. Atse Aukes kijkt terug en vooruit.

De app Untire is een digitale behandeling, een medical device, tegen vermoeidheid bij kanker. Dr. Bram Kuiper en Door Vonk, de oprichters van Tired of Cancer, werkten samen voor het Helen Dowling Instituut (HDI). Dat richt zich op psychologische zorg aan (ex-)kankerpatiënten en hun naasten. Zij startten in 2013 met het bedrijf.

Vermoeide kankerpatiënten helpen

Atse Aukes, verantwoordelijk voor productontwikkeling en marktadaptatie: “Geïnspireerd door de goede resultaten van een online interventie van het HDI in 2012 realiseerden Kuiper en Vonk zich dat je met een digitale oplossing vermoeidheid bij kanker veel meer mensen kon bereiken dan via één op één therapie. Daarop volgde het idee van een app om wereldwijd miljoenen kankerpatiënten te helpen.”

“Toen begon het balletje te rollen, met de nodige ups en downs. Het leek een simpele klus om een app te maken, maar dat viel tegen. Het heeft veel voeten in aarde gehad. Uiteindelijk is in 2017 een Horizon 2020 subsidie van de Europese Unie toegekend en dat is ook het moment dat ik bij Tired of Cancer ben gestart.”

Duitse markt

“Er komt van alles bij kijken om te zorgen dat het product voldoet aan de vereisten van de markt. Wij claimen dat we vermoeidheid kunnen verminderen, maar dat moeten we natuurlijk ook kunnen staven met onderzoek. Na de positieve uitkomst van een eerste Randomized Controlled Trial (RCT) uitgevoerd door de Universiteit van Groningen worden binnenkort de uitkomsten van een tweede RCT bekend gemaakt. Die hebben we voor Duitsland laten uitvoeren om toegang te krijgen tot de Duitse markt. We weten dat de uitkomsten goed zijn, maar de resultaten moeten nog exact geformuleerd worden.“

Deal met zorgverzekeraar

“In Nederland staan we op het punt om de eerste deal aan te gaan met een ziekenhuis en een zorgverzekeraar. Dat is mogelijk geworden door een nieuwe betaaltitel waar we onder passen. Daar liepen we al jaren tegenaan, maar nu kan het.”

Aukes ziet dat de houding van de zorgverzekeraars steeds actiever is ten opzichte van de implementatie van digitale zorg en daar is hij blij mee. “Een van de belangrijke stappen die de zorgverzekeraars gezet hebben, is de oprichting van Kenniscentrum Digitale Zorg. Met het Kenniscentrum komt er meer duidelijkheid, een zelfde lijn en visie ten aanzien van digitale zorg. Daarmee staat het meer op de agenda en wordt duidelijk wat nodig is voor de vervolgstappen.”

Kenniscentrum Digitale Zorg

”Zorgverzekeraars moeten vooral verder gaan op de ingeslagen weg. Zet alle ballen op het Kenniscentrum Digitale Zorg. En leer van Duitsland. Ik denk dat iedereen erbij gebaat is om één loket te hebben waar je als zorgondernemer kunt uitvinden waar je precies aan moet voldoen. In Duitsland zijn er sinds de invoering van de DiGA start-ups bijgekomen die direct op een hoger level starten omdat ze weten waar ze aan moeten voldoen. Dat draagt bij aan de totale kwaliteit van het hele veld. Dat is echt mooi om te zien.”

Plaats in zorgpaden

Tired of Cancer heeft niet stilgezeten, de afgelopen jaren. “We hebben niet gewacht op de zorgverzekeraars. Sinds onze start in 2018 hebben we nu 40.000 gebruikers wereldwijd, twee derde daarvan in Nederland. Het is onze missie om zoveel mogelijk mensen te helpen. Met de ervaringen van gebruikers hebben we steeds verbetering kunnen doorvoeren. Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat de app een vaste plaats krijgt in de zorgpaden en het zorgstelsel. Een eerste contract met een ziekenhuis en een zorgverzekeraar is in zicht.”

“Dankzij onze stakeholders en aandeelhouders hebben we onze missie kunnen starten om zoveel mogelijk mensen met kanker te kunnen helpen. Nu hopen we met de acceptatie door zorgverzekeraars in binnen- en buitenland echt te kunnen gaan vliegen.”

Tips voor starters

Aukes heeft twee tips voor starters. “Je denkt dat je er misschien bent met de kosten om een product neer te zetten, maar het grootste deel van de kosten zit in de fase erna om je product up and running te houden. Als het geld dan al op is, ben je snel klaar.”

“En wanneer klop je aan bij de verzekeraar? Een open deur, maar voldoe aan alle vinkjes. Als je kunt bewijzen dat je product een probleem oplost. Zowel de patiënt als de zorgverlener moet het willen. Je product is bewijsbaar effectief en voldoet aan randvoorwaarden van security, privacy, schaalbaarheid, etc. Heb je dat eenmaal op orde, dan kun je daarna gesprekken met zorgverzekeraars en andere betalers met succes aangaan.”

 

Deel

artikel
Platform biedt kostenefficiënte hoorzorg op afstand
Lees meer
artikel
Maastro halveert wachttijd behandeling longkanker
Lees meer
artikel
Pepper bevraagt winnaars Nationale Zorg Innovatieprijs
Lees meer
artikel
Radboudumc en UT intensiveren health tech-samenwerking
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in