Zorgketen darmkanker verbetert zorg met Lean-methode

Sofie Smulders Auteur
Lees meer
Uitgelicht event: Waardegedreven zorg verbeteren dankzij zorgketens
Lees meer

Hoe verbeter je de darmkankerzorg? Binnen de zorgketen Darmkanker van het St. Antonius Ziekenhuis doen ze dit via een procesmatige aanpak. Benjamin Boerebach, hoofd van de zorgketen darmkanker, en Henk Moerman, adviseur Lean, delen hun ervaringen.

Zorgketens spelen een grote rol het bevorderen van waardegedreven zorg. Door samen te werken en zorg naadloos te coördineren tussen de verschillende schakels, kunnen die zorgketens de zorgervaring van de patiënt verbeteren. En bovendien het risico op dubbele tests of onnodige behandelingen verminderen. Vandaar dat het St. Antonius Ziekenhuis al sinds 2020 werkt aan het opzetten van deze zorgketens. Inmiddels zijn er in het ziekenhuis al meer dan zeven.

Benjamin Boerebach: “De beste zorg voor patiënten met darmkanker, toonaangevend en innovatief. Dat is waar de zorgketen darmkanker voor staat. In een zorgketen werken alle zorgprofessionals samen aan de zorg voor één aandoening of patiëntengroep. Hierbij staat het patiënten-proces centraal in plaats van het afdelingsproces. Alle zorgprofessionals die zorg leveren voor deze patiëntengroep horen automatisch bij de zorgketen. Zij hebben zelf de regie en zijn ervoor verantwoordelijkheid om de uitkomsten van de zorg steeds verder te verbeteren. Zo organiseren we de zorg beter rondom de patiënt. En we kunnen  verbeterinitiatieven gemakkelijker doorvoeren.”

Inzichtelijke zorgpaden

De zorgketen darmkanker omvat alle darmkankerzorg binnen het st. Antonius. Dat begint op het moment dat een patiënt zich met klachten meldt. Daarna gaat de patiënt het zorgtraject in. Hij krijgt te maken met zorgprofessionals van verschillende afdelingen. Henk Moerman, adviseur Lean, is er vanaf het begin bij betrokken. Samen met de adviseur waardegedreven zorg en het dagelijks bestuur stelde hij een uitgewerkt plan van aanpak op.

Moerman: “We zijn begonnen met het tot in detail beschrijven van de zorgketen. We hebben alle stappen in de zorgketen genoteerd en uitgetekend op een vel papier. Dat is uiteindelijk drie meter lang geworden. Er staat op wat de mogelijke zorgpaden zijn en wie de de patiënt tegenkomt. Eén van de grote uitdagingen van de zorgketen is het grote aantal afdelingen en disciplines dat erbij betrokken is. Ongeveer 35 afdelingen met soms honderd medewerkers per afdeling. Dat zijn in totaal meer dan duizend mensen.”

Flowtraining

Met het proces en deelnemers duidelijk in beeld, zijn Boerebach en Moerman verder gegaan met het inventariseren van de knelpunten en de daaropvolgende verbeterpunten. Begin dit jaar hebben zij vervolgens samen met diëtiste Eva Grimbergen en onderzoeker Waardegedreven zorg Anna Roos Vijverberg een flowtraining ontwikkeld.

Moerman: “In deze training doorlopen de deelnemers het (zorg)proces. Ze kijken volgens de Lean-methode hoe ze deelprocessen kunnen verbeteren en waar verspillingen zitten. De deelnemers zijn mensen uit allerlei disciplines, zoals verpleegkundigen, diëtisten, maatschappelijk werkers etc. De training geven we samen met leden van het dagelijks bestuur en collega’s uit de zorgketen.”

Verbeterinitiatieven

Binnen de zorgketen lopen verschillende verbeterinitiatieven. Eén daarvan is het efficiënter maken van de informatieverstrekking aan patiënten voorafgaand aan een operatie. Een ander initiatief is gericht op het fit krijgen van patiënten voor hun operatie. Boerebach: “Patiënten die fit de operatie in gaan, herstellen sneller en hebben een kleinere kans op complicaties. Hierbij hebben we aandacht voor eiwitrijke voeding en voldoende beweging.”

Ook na de operatie is beweging belangrijk. Momenteel worden de herstelkamers op de verpleegafdeling zo ingericht dat patiënten gemotiveerd worden om eerder uit bed te stappen.

Initiatieven van en voor patiënten

Ideeën voor verbeterinitiatieven komen niet alleen van de zorgprofessionals. Ook patiënten kunnen hun stem laten horen. Benjamin: “Tijdens de darmkankermaand hebben we een patiënten-bijeenkomst georganiseerd. De professionals gingen daar met patiënten in gesprek over darmkankerzorg. Ook vertelden specialisten over de symptomen van darmkanker, de nieuwste behandelmethoden en- technieken en het belang van fit zijn tijdens behandeling voor darmkanker.”

De zorgketen Darmkanker start in september met een project om samen beslissen meer vorm te geven. Patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid moeten zo de informatie die zij ontvangen beter begrijpen en kunnen toepassen. Het initiatief komt van de Patiëntenfederatie en zorgprofessionals. Benjamin: “Samenwerking van patiënten en zorgprofessionals om de zorg voor patiënten te verbeteren, werkt extra motiverend.”

St. Antonius Ziekenhuis is één van de koplopers op het gebied van waardegedreven zorg. Eind 2019 startte het St. Antonius met een experiment met vier zorgketens rond aandoeningen. Drie jaar en drie extra zorgketens verder delen zij hun geleerde lessen tijdens een Linnen-werkbezoek op 22 september. Meer informatie vind je hier.

Deel

artikel
Zorgketen borstkanker deelt lessen en ervaringen
Lees meer
artikel
Zorgketen slaapgeneeskunde: eerder contactmoment nodig
Lees meer
artikel
Zorgketen geboortezorg: extra aandacht voor kwetsbare zwangere
Lees meer
artikel
LINNEAN-model biedt starter in waardegedreven zorg handvatten
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in