Meer herleidbare patiëntervaringen genereren. Met dit doel voor ogen zet ZorgkaartNederland vaart achter de doorontwikkeling van geverifieerd meten. Daar hebben zorgverleners baat bij, maar ook de zorgvragers die op ZorgkaartNederland zoeken naar de best passende zorgverlener. Want: hoe meer waarderingen, hoe completer en betrouwbaarder het kwaliteitsplaatje.
Bij steeds meer waarderingen op ZorgkaartNederland is een groen vinkje te zien, zo laat de Patiëntenfederatie Nederland op de eigen website weten. “Dat betekent dat dit geverifieerde waarderingen zijn”, aldus de initiatiefnemer van ZorgkaartNederland. “Ze zijn geschreven door patiënten en cliënten die tijdens of na het zorgtraject door hun zorgaanbieder zijn uitgenodigd om een waardering te schrijven.”
“Mensen kunnen spontaan individueel hun ervaringen delen op ZorgkaartNederland”, verduidelijkt directeur-bestuurder Dianda Veldman. “Maar bij geverifieerd meten is het de zorgaanbieder die de patiënt of cliënt uitnodigt om dat te doen. Een groen vinkje laat zien dat de patiënt aantoonbaar bij de betreffende zorginstelling is geweest.”
Herleidbaar en betrouwbaar
Dit maakt de beoordelingen herleidbaar en daarmee betrouwbaar. Daarmee lijkt het geverifieerd meten ten dele een reactie op de kritiek die zo nu en dan onder zorgverleners de kop op steekt. Vooral bij kritische of ronduit negatieve waarderingen komen zorgverleners in het verweer. “Ik snap dat het niet leuk is als je een slechte waardering krijgt”, reageert Veldman.
“Ik snap ook best dat een dokter soms het gevoel heeft van ‘waar komt die reactie vandaan?’, want die patiënt heeft niks gezegd. Maar patiënten durven soms niet rechtstreeks tegen een dokter te zeggen dat ze niet tevreden zijn. Dus in die zin kan ZorgkaartNederland een uitlaatklep zijn. Het is daarom goed om te weten dat ZorgkaartNederland een keurig proces heeft ingeregeld dat ervoor zorgt dat niet zomaar alles gezegd kan worden. Met onze adviesraad, die uit alle sectoren van de zorg bestaat, hebben we goede spelregels afgesproken.”
Voordelen zorgaanbieder
Geverifieerd meten is dus ook vooral te zien als een verdere uitwerking van het streven naar betrouwbaarheid en transparantie. Veldman benadrukt daarbij dat de methode niet alleen voordelen heeft voor diegenen die zoeken naar betrouwbare ervaringen van anderen, maar ook voor de zorgaanbieder. “Hoe meer patiënten je vraagt hoe ze jouw zorg hebben ervaren, des te meer terugkoppeling krijg je over wat goed is en waar de verbeterpunten zitten. En als je veel waarderingen hebt, en 90 procent van de waarderingen op ZorgkaartNederland is positief, dan heeft die ene kritische noot veel minder waarde.”
Eigen marketing
Behalve als kwaliteitsinstrument kunnen zorgaanbieders de zo gewonnen inzichten ook inzetten voor eigen marketing en communicatie. Actieve aanbieders zijn bovendien beter zichtbaar in de zoekmachines, bij zorgverzekeraars en bij zorgkantoren. Want ook zij gebruiken de waarderingen op ZorgkaartNederland om de patiëntervaringen weer te geven. Tenslotte dragen geverifieerde waarderingen bij aan de betrouwbaarheid van ZorgkaartNederland als keuzeplatform voor zorgzoekers.
Om al deze redenen maakt de Patiëntenfederatie zich sterk voor bredere toepassing van geverifieerd meten. “Wat wij graag zouden zien, is dat niet alleen individuele klinieken of ziekenhuizen dat gaan doen, maar dat het in een hele sector gebeurt”, vat Veldman de ambities samen. “In de wijkverpleging is dat al afgesproken. Elke aanbieder moet daar zoveel cliënten per jaar uitnodigen om hun ervaringen te delen. Zo krijg je mooie grote volumes en een echt representatief beeld. We zijn nu met andere sectoren in gesprek. Ziekenhuizen staan boven aan mijn verlanglijstje.”
ZorgkaartNederland maakt op 6 december voor de vierde keer de Top Tien van best gewaardeerde zorgaanbieders in vijf sectoren bekend. Dat gebeurt dit jaar met een webinar dat van 15.00 uur tot 16.30 uur wordt gehouden.