Zorgverleners brengen Samen Beslissen te weinig in de praktijk

Samen Beslissen
Maaike Zweers
Maaike Zweers
13 oktober 2022
2 min

Bijna driekwart van de Nederlandse zorgverleners en zorggebruikers vindt aandacht voor Samen Beslissen belangrijk. Vooral zorggebruikers bewegen zich meer in de richting van van  Samen Beslissen. Bij zorgverleners is dit nog niet het geval.   

Dit concludeert Kennisplatform Uitkomstgerichte Zorg uit een onderzoek van Kantar Public over de campagne Samen Beslissen. Het doel van de campagne was zorgverleners en zorggebruikers bewuster te maken van Samen Beslissen en hun gedrag positief te beïnvloeden.

Belangrijk

Het onderzoek onderstreept dat zorgverleners en zorggebruikers de campagne (erg) belangrijk vinden. En dankzij de mediacampagne sloten eerder dit jaar zeven nieuwe zorgpartners zich aan bij de campagne Samen Beslissen, waaronder de tandartsen (KNMT) en apothekers (KNMP).

Veel winst te behalen

“De campagne wordt herkend en gewaardeerd. Maar er valt nog veel winst te behalen, vooral op lange termijn”, zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland en campagnepartner van het eerste uur. “We zien dat de campagne werkt, vooral bij zorggebruikers. Mensen die de campagne gezien hebben, bereiden zich vaker voor en denken vaker na over wat belangrijk voor ze is.

Dagelijkse praktijk

Zorgverleners geven weliswaar aan dat ze Samen Beslissen belangrijk vinden, maar blijken in de dagelijkse praktijk meer te kunnen doen. Selma Tromp, neuroloog en bestuurslid bij de Federatie Medisch Specialisten: “Nog net zo veel zorgverleners als vóór de campagne zeggen samen te beslissen. Maar in de praktijk valt tegen hoe vaak we aan onze patiënten vragen wat zij belangrijk vinden in hun leven, en dit meenemen in de gezamenlijke besluitvorming. Dit moeten we vaker doen.”

Campagne

Op 6 september 2021 startte de campagne Samen Beslissen, die zich richt op zorggebruikers en zorgverleners. Tot mei 2022 was de campagne te zien op TV en radio. Tot eind november 2022 blijft de campagne online zichtbaar en in (vak-)media. Daarnaast zetten ziekenhuizen en praktijken in het land zelf de campagne in. De website begineengoedgesprek.nl en alle campagnematerialen zijn zeker nog vijf jaar beschikbaar.

 

Uitgelicht

Persberichten

Plaats zelf je persbericht

Lees meer

Gerelateerde artikelen