Passende digitale werkplek geeft zorgprofessional ruimte

Philip van de Poel Auteur
Lees meer
Uitgelicht event: Future Proof ICT Summit 2023
Lees meer

Met vrijwel dagelijks nieuwe toepassingen raakt het IT-landschap in de zorg steeds dichter begroeid. Door het overvloedige aanbod zien zorgaanbieders en professionals vaak door de bomen het bos niet meer. “Je moet die zorgmedewerker niet overspoelen met mogelijkheden”, adviseert Niels van Peer, chief commercial officer van cloud service provider bij RAM Infotechnology. “Je moet vooral beschikbaar maken wat echt relevant is en wat de professional daadwerkelijk helpt.”

Een passende, digitaal ondersteunde werkplek of werkomgeving voor iedere zorgverlener, dat is waar RAM-IT zich sterk voor maakt. Dit vergt een delicaat samenspel tussen maatwerk en schaal, legt Van Peer uit. “Een passende werkplek is voor iedere zorgverlener anders. Een ambulante medewerker in de ouderenzorg heeft iets anders nodig dan een radioloog. Het hangt af van je rol, je functie of zelfs van het moment. Wij bieden een raamwerk waarin je al die specialistische werkplekken kunt vatten. Dus maatwerk, maar wel op een veilige, beheersbare manier, want je wilt niet allemaal puntoplossingen.”

Dicht tegen zorgproces

Het ontwikkelen van een passende digitale werkplek begint wat Van Peer betreft bij dialoog. “We kijken hoe we als dienstverlener nog dichter kunnen aankruipen tegen het zorgproces. Uit ieder gesprek met zorgmensen halen wij weer zinvolle informatie om verder te ontwikkelen. Door ons goed te verdiepen in specifieke use cases of persona’s kunnen we het functionele vertalen naar wat er technisch nodig is.”

CMIO’s en CNIO’s

Een steeds prominentere gesprekspartner zijn de Chief Medical Information Officers (CMIO’s) en Chief Nursing Information Officers (CNIO’s). Zij zijn bij uitstek in staat om de vertaalslag maken tussen de klinische praktijk en de techniek. “We willen horen waar zij tegenaan lopen, zodat onze oplossingen meer aansluiten op hun behoefte, terwijl ze technisch gezien toch hout snijden”, reageert Van Peer. “De CMIO’s zijn er al wat langer. Dat daarnaast de CNIO’s een steeds volwaardiger positie krijgen in de Nederlandse ziekenhuizen is een goede zaak. Want als je het vanuit een gebruikersperspectief bekijkt, wordt her grootste deel van de gebruikers vertegenwoordigd door een CNIO.”

Kritische vragen stellen

Zulke gesprekken vragen wel om enige rolvastheid, weet Van Peer. “Als je kritisch gaat kijken naar processen of tooling binnen zorgorganisaties, kom je soms dingen tegen waarvan je je moet afvragen of die nog wel handig zijn. Maar uiteindelijk kunnen en willen wij niet op de stoel van de arts of verpleegkundige gaan zitten. We kunnen niet voor hen bepalen wat wel of niet werkt. Maar we kunnen wel kritische vragen stellen.”

Schaalbare diensten

Waar Van Peer met name voor wil waarschuwen, is het not invented here-syndroom, dat zorgaanbieders er toe brengt bij voorkeur eigen oplossingen te bedenken. “Iedereen is speciaal, maar toch ook weer niet. Natuurlijk zijn er specials voor jouw organisatie, maar benader die vanuit een functionele behoefte. Ga niet technisch bedenken en voorschrijven hoe het moet. Technologisch gezien is er al heel veel. Met andere woorden: ga niet zelf het wiel uitvinden, maar kijk hoe je de technische oplossingen die er al zijn goed kunt vertalen naar de zorg. Leer daarbij van collega-zorginstellingen en zoek strategische partners die schaalbare diensten aanbieden.”

Simpel houden

Gezien de enorm stroom nieuwe applicaties, toepassingen en oplossingen die er vrijwel dagelijks op de zorg afkomt, is dit geen eenvoudige opgave. “Zorgorganisaties zien door de bomen vaak het bos niet meer”, constateert Van Peer. “Je moet het simpel houden. Je moet die zorgmedewerker niet overspoelen met allemaal mogelijkheden. Maak alleen datgene wat echt relevant is en de professional daadwerkelijk helpt, extra zichtbaar. Al het andere moet je zoveel mogelijk uit beeld houden. Daar moet je mensen niet mee lastig vallen.”

Om zijn verhaal te illustreren, haalt Van Peer de populaire Microsoft Suite voor kantoorautomatisering aan. “Neerzetten is één ding, maar hoe ga je als organisatie op een slimme manier gebruik maken van al die functionaliteiten die de Microsoft Suite jou biedt? Vaak zijn er meer mogelijkheden dan veel organisaties beseffen of gebruiken. Het belangrijkste is dan: hoe kun je dat wat je hebt nog beter voor je laten werken? Daar willen we organisaties bij helpen.”

Meer werkplezier

Het uiteindelijke doel is tweeledig: meer werkplezier en betere zorg. “Doordat mensen merken dat ze door IT worden gefaciliteerd in plaats van dat het hen in de weg zit, hebben ze meer werkplezier”, verduidelijkt Van Peer. “Als bepaalde administratie dan toch moet, laten we het dan zo makkelijk mogelijk maken. Daardoor creëer je meer tijd voor de handen aan het bed en kan de zorgverlener zich beter richten op de patiënt of cliënt.”

RAM Infotechnology organiseert op 15 november in Koninklijke Jaarbeurs het Future Proof ICT Summit event in samenwerking met Dutch Health Hub. Ruud Koolen, director Dutch Health Hub, is dagvoorzitter van de bijeenkomst. 

Deel

artikel
Platform biedt kostenefficiënte hoorzorg op afstand
Lees meer
artikel
Pepper bevraagt winnaars Nationale Zorg Innovatieprijs
Lees meer
artikel
Digitale zorg Achterhoek krijgt dreun na exit PGO-leverancier
Lees meer
artikel
‘Digitalisering zorg vraagt om gerichte strategie’
Lees meer

Maak een account aan

Om artikelen aan je leeslijst toe te voegen en om artikelen en events met bepaalde thema’s of van specifieke organisaties of auteurs te volgen, dien je ingelogd te zijn met je Mijn Hub account.

Registreer je Of log in